Premium

EEN Media: 'We zijn een van de grotere spelers in het online bereik van vrouwen'

Online uitgever EEN Media wil met een investeerder én nieuw MT-lid de volgende fase in. ‘Wij weten precies wat vrouwen van 14 tot 60 jaar bezighoudt.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

EEN Media is ooit ontstaan uit online uitgever Yourscene, opgericht door Georgios Petropoulos, de man achter webbureau Pulse Interactive. Hij verkocht een deel van Yourscene aan Sanoma en in de loop van de tijd zou het concern volledig eigenaar worden. Maar het liep anders. Sanoma Finland besloot eind 2008 alle nevenactiviteiten te staken. Na een management buy-out werden Petropoulos en co-founder en cco Jorrit Kuipers (daarvoor onder meer werkzaam bij MTV en ID&T) weer volledig eigenaar.

Yourscene was eerder breed gefocust op jongeren. Kuipers: ‘Maar we zagen dat vooral de vrouwensites en blogs, waaronder Girlscene.nl en Fashionscene.nl, hard doorgroeiden. Daarom zijn we ons vanaf 2010 met EEN Media volledig gaan focussen op vrouwen, met het doel om titels zowel per leeftijd als per thema op elkaar te laten aansluiten en daarmee te groeien.’

De uitgever had al Girlscene, het grootste interactieve meidenplatform (14-23 jaar) van Nederland, met naast een eigen redactie en forum ruim 15.000 bloggers die zorgen voor user-generated content. Kuipers: ‘Vanuit deze basis zijn we gaan investeren in doelgroepgerichte titels als Ze.nl, Vrouwen.nl, Foodness.nl, Shopgids.nl en Beautyscene.nl. Voor vrouwen boven de 40 is er sinds kort Femna40.nl.&;

Een dag uit het leven van een vrouw
EEN Media bestaat uit drie werkmaatschappijen, met in totaal zo’n 40 medewerkers. Naast de publishingtak met ruim 3,25 miljoen vrouwelijke bezoekers per maand, is Femmefab.nl het online sales- en marketingnetwerk, met circa 95 blogs gericht op vrouwen en ruim 6 miljoen vrouwelijke bezoekers per maand.

De derde entiteit richt zich op e-commerce- en subscription commerce-modellen zoals Beautybox.nl en Healthbox.nl, en deelnemingen in startups, waaronder Reequest.com en Linkgist.nl.

Naast content doet ook onderzoek naar de vrouwendoelgroep. Zo was er vorig jaar ‘Een dag uit het leven van een vrouw’, met ruim 7000 respondenten en vragen over online-, sociaal, eet- en koopgedrag. Daaruit bleek bijvoorbeeld dat 70 procent de mobiel checkt voor het slapengaan en 60 procent dat doet bij het wakker worden. ‘Dat zal inmiddels al meer zijn’, denkt Kuipers.

Vorig jaar werd ook een online videoplatform gekocht. ‘Onze doelgroep en de adverteerder vragen daar om, dus daar ga je in mee. Maar dat geldt ook voor mobiel, dat we overigens niet als apart medium zien. Het bezoek komt nu al voor 20 tot 40 procent van mobiel. Al zijn de manieren om mobiel te adverteren nog beperkt, want je kunt niet allerlei posities aanbieden, je hebt alleen een scherm. Wij moeten dus ook continu innoveren.’



Kim Kardashian
Omdat EEN Media niet uitsluitend van advertising afhankelijk wil zijn, is de uitgever zich ook gaan specialiseren in doelgroepgerichte e-commerce en subscription commerce. ‘Dat doen we veelal vanuit een venture-gedachte. We gaan niet zelfstandig allemaal webshops opzetten, maar kiezen partners. Degene die de webshop runt, is soms ook mede-ondernemer en kan gebruikmaken van onze kennis, bereik, netwerk en knowhow. Want die kennis is hier volop aanwezig, ook over bijvoorbeeld wat de doelgroep er qua design mooi uit vindt zien.’

Zo was er voor de webshop iwantthatmusthave – waar je voor weinig geld trendy kleding, tassen en sieraden kunt kopen, bijvoorbeeld een remake van een jas van Kim Kardashian – zoveel interesse vanuit Duitsland dat de site daar in april ook live gaat.

Walvis en Wilkens
EEN Media verhuisde recent naar De Hallen in Amsterdam-West en voegde Paul Wilkens – die in de Benelux onder meer Samsung op de kaart zette – als derde partner toe aan het managementteam, volgens Kuipers ook een teken dat het bedrijf groeit. ‘We durven wel te stellen dat we in het online bereiken van vrouwen een van de grotere partijen zijn. Maar we willen verder uitbouwen Zo zijn we nu bezig met aantal acquisities en we hebben eind vorig jaar een passende investeerder gevonden in Walvis Participaties, het investeringsfonds van John Fentener van Vlissingen. Walvis investeert niet zozeer in startups, maar juist in digitale ondernemers die al een aantal jaren onderweg zijn en een investering kunnen gebruiken om te groeien. De basis staat, onze focus de komende periode is om de doelgroep de komende jaren nog beter te segmenteren.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie