Premium

Discovery Channel scoort met geblinddoekte koorddanser

Koorddanser Nik Wallenda stuwt met zijn recordpoging de kijkcijfers van Discovery Channel tot grotere hoogte.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens keken ruim één miljoen mensen naar hoe de waaghals op 180 meter hoogte zonder beveiliging van de ene wolkenkrabber naar de andere liep. Later herhaalde Wallenda zijn stunt geblinddoekt. 

Grote Gok

nam een gok door groots uit te pakken met de stunt. De zender wilde met de stunt van Wallenda een boost geven aan het dalende aantal kijkers en dat lijkt geluk. Dit gaat niet gepaard zonder enig risico, omdat ondanks grote investeringen de stunt op het laatste moment nog kan worden afgeblazen of dat er iets mis gaat met Wallenda. 

Wallenda en Discovery waren voor de stunt uitgerust met een aansprakelijkheidsverzekering van 20 miljoen dollar en er zat tien seconde vertraging in de uitzending voor het geval er iets mis zou gaan. Ironisch genoeg werd de stunt gesponsord door , een verzekeringsmaatschappij uit Chicago. 

Howard Swartz, uitvoerend producent van Discovery Channel bij de stunt: &;We kijken graag naar mensen die hun &;extreme&; grenzen opzoeken en zelfs overgaan. De uitzending wordt als meeslepend ervaren doordat er elementen van spanning, angst en inspiratie in zitten. Daardoor krijg je het gevoel dat je het gezien moet hebben.&;

Live-stunts zorgen voor boost naamsbekendheid en kijkcijfers

In ieder geval krijgt Wallenda zelfs het meest verveelde publiek voor de buis. Naast de vele kijkers, zorgde de stunt voor veel aandacht in andere (nieuws-)media. Discovery denkt erover om vaker &;live-stunts&; uit te gaan zenden, maar wil daarbij geen onnodige risico&;s nemen. Eén van de voorgangers in het groeiende genre was de door gesponsorde vrije val van skydiver , in 2012. Deze werd alleen nog live uitgezonden op YouTube en pas later op Discovery. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie