Frank de Ruwe van Natwerk, gasthoofdredacteur van het decembernummer van Creatie, houdt niet zo van het geschreven woord; een goed beeld spreekt voor zich en heeft dus geen woorden nodig, vindt hij.
Gelukkig verscheen zijn Creatie compleet met app want de gasthoofdredacteur realiseerde zich net op tijd dat de door hem geselecteerde beelden ‘gewoon te leuk’ zijn om er niets over te zeggen. Zo maakte Natwerk een heuse kijk & luister Creatie.
Vandaag de beelden 11 t/m 20, met toelichting van Frank de Ruwe.
11. The Foot - Terry Gilliam
Frank de Ruwe: 'Monty Python was natuurlijk geniaal en heeft alle conventionele komedieregels gebroken.
Een van de grootste genieën van het team was Terry Gilliam. Hij was verantwoordelijk voor alle surrealistische en bizarre animaties.
Er is een heel tof boek van Terry Gilliam genaamd Animations of Mortality.
Hierin wordt de afkomst onthuld van de hier afgebeelde voet - ofwel The Foot.
Deze voet blijkt een onderdeel te zijn van het schilderij "Venus, Cupid, Folly and Time" van de zestiende-eeuwse Florentijnse schilder Agnolo Bronzino.
Mooi dat Terry Gilliam van dit minuscule onderdeel van het bombastische schilderij van Bronzino een van de grootste iconen van Monty Python heeft weten te maken.'
12. Kermit - Jim Henson
'Jim Henson - de bedenker van de Muppets. Een van zijn bekendste creaties was Kermit.
Jim Henson slaagde erin om met deze groene kikker, gemaakt van een oude groene jas van zijn moeder en twee pingpongballen als ogen, de hele wereld te veroveren.
Naast Kermit creëerde Henson alle andere klassiekers uit Sesamstraat en de Muppet Show, zoals Ernie en Bert, Koekiemonster, Grover, Elmo, Miss Piggy, Gonzo, Fozzie Bear en Animal.
En toch is de kleine kikker die wereldwijd het allerbekendst.
Mooi om te zien hoe Jim Henson op deze foto met zijn zelf ontwikkelde techniek Kermit buiten beeld van de camera manipuleert.
De grootse creatief onder die kleine kikker, in gesprek met een van de grootste komedianten - heel mooi.'
13. Kauwgombeker
'Als kleuter was dit het ijsje waar ik voor leefde. De klassieker uit mijn kindertijd, zeg maar.
Vanaf het moment dat je het ijsje vastpakte, had je maar één doel:
het ijsje met warp speed opeten om de kauwgombal onderin zo snel mogelijk te bereiken.
Heel gaaf om je te realiseren dat een kleine aanpassing van een product kan zorgen voor een grootse ervaring.'
14. Kinder Surprise
'Kinder Surprise - hét product dat in supermarktenland eenzaam aan de top staat.
Wat een waanzinnig goede uitvinding vind ik dit.
Het tofst is natuurlijk het stukje speelgoed in het gele ei.
De beste speeltjes zijn die welke uit zoveel mogelijk verschillende onderdelen bestaan.
Vooral als ze na het in elkaar zetten nog goter zijn dan het ei zelf. Geniaal.
O ja, lieve mensen bij de Kinder Surprise-fabriek:
die gele eieren moeten weer terug naar hun oude vorm zodat ze echt uit twee losse helften bestaan zoals op de foto.
Op deze manier kun je er namelijk ook nog mee schieten als je erin knijpt.'
15. Toothpick bird
'Dit is dus de toothpick bird.
Doordat je de vogel achterop z'n hoofd duwt, maakt hij een knikkende beweging naar voren.
Op hetzelfde moment schiet er een kleine lade onder de vogel open.
Daaruit pakt de vogel met zijn snavel precies één tandenstoker.
Vervolgens veert de vogel weer rechtop met de tandenstoker in zijn snavel.
Ik heb deze toothpick bird thuis en elke keer dat de vogel mij een tandenstoker presenteert, is dat goed voor een flinke glimlach.
Mooi dat je met zo'n kleine handeling zo'n emotie kan losmaken.'
16. Useless Box
'De Useless Box is voor mij hét product dat van alle kleine leuke ervaringen het hoogste scoort.
Het speelt in op de menselijke drang een onbekend schakelaartje om te zetten om te kijken wat er gebeurt.
De Useless Box werkt als volgt: het is een houten doos met bovenop een schakelaar.
Zodra je de schakelaar omzet, scharniert de doos aan de bovenzijde een beetje open.
Een klein 'handje' komt tevoorschijn en duwt de schakelaar weer terug in z'n oorspronkelijke stand.
Alles is weer terug bij af en ... BAM... meteen een glimlach.'
17. Click - Natwerk
'Ja dit is De Click - een eigen product van bijna tien jaar geleden.
De Click is een standaard bureaulamp, met een iets minder standaard dimmer.
Hoe meer schakelaars je omzet, hoe feller de lamp brandt.
Na mijn studie vertrok ik in een oude SRV-wagen met onder andere deze lamp naar de grootste Europese designbeurs in Milaan.
De oude SRV-wagen had ik volledig tot mobiele expositieruimte omgebouwd.
Met deze wagen kon ik daar waar het te doen was mijn collectie aan de designwereld presenteren.
Ja en dit jaar april is het 10 jaar geleden dat ik in Milaan rond reed als kleine creatief met grootse plannen.'
18. Do Hit - Do Create
'Do Create was een samenwerking tussen een aantal grote designers. Hun collectie was fantastisch.
De producten straalden stuk voor stuk een forse portie enthousiasme uit.
Dit terwijl het vaak slechts kleine aanpassingen van bestaande producten warren, zoals de 'do frame'; een tape met de print van een schilderijlijst.
Mijn favoriet was deze - de Do Hit Chair.
Een vierkant stalen blok, dat werd geleverd met een flinke moker.
Het idee is dat de consument met de moker zijn eigen stoelvorm in het stalen blok kan slaan - top!
De grote vraag van Do Create was hoe consumenten producten minder passief kunnen maken.
Hoe je iets minder passief kunt maken is volgens mij nog steeds een hele belangrijke vraag die altijd interessante resultaten oplevert.'
19. LikeDish - Like This
'Het creatiefste kledingmerk van Amsterdam, LikeThis, creëerde LikeDish.
Met sterrenkok Jamie van der Heije werd een kleurenkaart samengesteld.
Aan de hand van deze kleurenkaart zijn een collectie en een menu ontstaan waarin de kleuren uit de kleurenkaart zijn verwerkt.
Aan elk gerecht in het menu zit dus een unieke outfit verbonden die qua kleur helemaal matcht.
Een waanzinnig goeie crossover tussen twee totaal verschillende creatieve disciplines.
En wat een leuk detail dat elk kledingstuk dan ook nog eens het boodschappenlijstje voor het gerecht bevat!'
20. Snotty vase - Marcel Wanders
'De komst van de 3d-printer was voor veel ontwerpers een feest. Ineens kon je alles maken wat je maar bedacht.
Dit apparaat bood vrijheid en een ongekende hoeveelheid nieuwe ontwerpmogelijkheden.
Dus toen dit apparaat op de markt kwam, werd er ook meteen een ongekende hoeveelheid rommel gemaakt.
Uit deze beginperiode van het driedimensionaal printen is mij één product bijgebleven dat ik wel top vond:
de Snotty Vases van Marcel Wanders.
Marcel Wanders scande snotjes van mensen in en vergrootte die vervolgens duizend keer uit.
Jawel, de vazen op de foto zijn dus duizend keer uitvergrote en driedimensionaal geprinte snotjes.
Zonder achtergrondinformatie zijn deze vazen natuurlijk foei- en foeilelijk.
Maar door het gegeven dat het eigenlijk gewoon heel grote snotjes zijn, kijk je er ineens heel anders naar.'
De beelden 1 t/m 10 staan hier.