We zijn op weg naar een "privacy-first" wereld, en je hoort eindeloze verhalen over nieuwe benaderingen en tools die een revolutie zullen ontketenen in de mediawereld. Als industrie hebben we vaak oogkleppen op. We zijn constant op zoek naar manieren om zo nauwkeurig mogelijk te targeten, maar vergeten de toepassing van oude technieken.
Doelgerichter, maar tegelijkertijd irrelevant: reclame is niet meer wat het ooit was. We weten allemaal dat third-party cookies uiteindelijk worden afgeschaft, al is de vraag nog wanneer. Merken beginnen steeds meer in te zien dat hun targeting-oplossingen de privacy van de consument moeten respecteren.
Adverteerders wenden zich af van de walled gardens en erkennen de noodzaak om op het open web aanwezig te zijn. Merken kunnen de focus leggen op het gebruik van gegevens van first parties of uniform id’s, maar dit blijkt niet altijd schaalbaar te zijn. Voor adverteerders die op zoek zijn naar effectieve, privacy-gerichte targeting strategieën is contextual de juiste oplossing.
Next Level targeting
Merken die budgetten inzetten op contextual profiteren van de laatste golf van technologische vooruitgang. Contextual advertising wordt gedreven door nauwkeurige Artificial Intelligence (AI), dat miljoenen artikelen tegelijk analyseert. De AI van contextual experts in de markt is in staat tot unsupervised learning, en kan zelfstandig patronen in de content identificeren. Maar niet alle contextuele oplossingen zijn even fijnmazig, waardoor adverteerders goed de verschillen tussen AI’s zullen moeten begrijpen om de juiste keuze te maken.
AI heeft de kracht van contextual advertising compleet getransformeerd, en tot op de dag van vandaag wordt vooruitgang geboekt. Contextual AI is nu niet alleen in staat om volledige pagina’s te analyseren, maar richt zich op netwerken van content in verschillende landen en talen. We moeten verder kijken dan standaard classificaties van categoriën, en custom machine learning modellen voor elke campagne ontwikkelen.
Standaard categorieën zijn zeer nuttige hulpmiddelen, en naar verwachting zullen deze niet snel verdwijnen. Echter vormen ze wel een beperking: ze zijn vaak te algemeen.
Stel, een merk gaat een campagne lanceren. Hierin ligt de nadruk op interieur, en specifiek op woonkamers. Targeting op een algemene categorie, bijvoorbeeld 'home & living', zal de merkboodschap breed binnen deze categorie wegzetten. Hierdoor ontstaat het risico dat personen worden bereikt die niet geïnteresseerd zijn in het specifieke merk, terwijl de doelgroepen worden gemist die wel relevant zouden zijn. Beter is om een verdiepingsslag binnen deze categorie toe te passen, waardoor de targeting specifieker wordt. Personen die hun woonkamer opnieuw willen inrichten, krijgen de voor hen relevante advertenties over woonkamer interieur te zien.
We doen er dus goed aan om verder te kijken dan vooraf gedefinieerde categorieën en AI te gebruiken om voor elke campagne categorieën op maat te maken. We richten ons hiermee op content passend bij de briefing. Dit is veel nauwkeuriger dan traditionele gestandaardiseerde targeting.
De advertenties worden alleen getoond op de posities die aansluiten bij de interesses van de consument. De kans dat deze consument wil interacteren met het merk wordt hierdoor veel groter. Het tonen van relevante advertenties is cruciaal in een tijd waarin aandacht een kostbaar goed is.
De sleutel voor merken
Door te werken met een expert in contextual advertising krijgen merken toegang tot enorme hoeveelheden data die anders niet toegankelijk zou zijn. Deze data is kostbaar, omdat het adverteerders de mogelijkheid geeft om de huidige interesses van hun consumenten in te zien. Het is namelijk vaak gissen naar wat sommige consumenten interesseert op basis van de pagina’s die ze hebben bezocht of aankopen die zij in het verleden hebben gedaan. Deze machine-learning modellen zijn ook zeer schaalbaar; merken kunnen aangepaste categorieën uitbreiden of verkleinen. Tegelijkertijd blijft de relevantie gewaarborgd.
Merken zien in dat het afschaffen van cookies kansen biedt om op een andere manier te gaan targeten. Contextual AI stelt merken in staat om momenten te identificeren waarop consumenten eerder geneigd zijn een product te kopen op basis van de content die zij realtime consumeren. Hierdoor kunnen we uitgaan van wat consumenten op dit moment interesseert, in plaats van dat we aannames doen op basis van het verleden. Hierdoor neemt de effectiviteit van adverteren toe, terwijl de privacy van de consument in acht wordt genomen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!