Dit is waarom jij een specialist in contextual advertising nodig hebt

De vraag naar een vriendelijke vorm van adverteren blijft en wordt naar verwachting alleen maar groter.

diego-ph-fIq0tET6llw-unsplash

Het gebruik van third-party cookies verandert doordat de eindgebruiker meer controle wil over haar privacy. Het overmatig volgen van een consument wordt namelijk als onprettig ervaren. Als reactie hierop stopten de internetbrowsers FireFox en Safari al eerder met third-party cookies.

Recent onderzoek van Emarketer toont aan dat er bij de gebruiker nog veel onduidelijkheid is over cookies. Een kleine 20% van de ondervraagden accepteert cookies altijd, 30% doet dit vaak en nog eens 30% accepteert cookies soms. Van de gebruikers die cookies accepteren, begrijpt meer dan de helft niet hoe hun gegevens worden gebruikt. Dit impliceert dat onduidelijk is waar je als gebruiker toestemming voor geeft.

Google kiest er daarom voor om third-party cookies niet volledig af te schaffen, maar een duidelijker model te introduceren. De betrouwbaarheid van de gegevens wordt echter steeds lager doordat de andere browsers reeds gestopt zijn met de ondersteuning van third-party cookies. De Algemene Verordening Gegevensbescherming zorgt er daarnaast voor dat het targeten van je doelgroep minder accuraat is en dat je een deel van de doelgroep überhaupt niet meer kunt bereiken. Cookies hebben dus niet genoeg schaalgrootte om je volledige marketingstrategie te ondersteunen.

De vraag naar een vriendelijke vorm van adverteren blijft en wordt naar verwachting alleen maar groter. Op welke wijze ga je nu informatie verzamelen over je klanten? En hoe ga je er nu voor zorgen dat je jouw klanten bereikt in een wereld van privacy first? Contextual advertising bied jou die mogelijkheid. Met de juiste kennis en expertise stelt dit jou in staat om jouw doelgroep op een vriendelijke manier te targeten. Hoe? In dit artikel leggen we je graag uit hoe dit specialisme werkt en wat het je oplevert.

Zo werkt contextual advertising

Contextual advertising is de privacy-first oplossing in de huidige wereld van online adverteren. Hierbij vindt er geen targeting plaats op basis van het profiel of het gedrag van de bezoeker. In plaats daarvan richt contextual advertising zich op de woorden, afbeeldingen, thema's en onderwerpen van een webpagina - advertenties worden dus geplaatst op basis van de inhoud.

Een voorbeeld hiervan is het Chinese automerk BYD die met een inruilkorting van jouw benzineauto zichtbaar wil zijn in artikelen over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren van de overheid. Grote kans dat de bezoekers van deze webpagina overwegen om een elektrische auto aan te schaffen.

Deze wijze van adverteren maakt contextual advertising privacy vriendelijk.

Dit maakt contextual advertising een specialisme

Contextual advertising kijkt dus naar de woorden, afbeeldingen, thema's en onderwerpen van een webpagina. Vervolgens worden er advertenties op die pagina geplaatst die relevant zijn voor die inhoud. Hierdoor zijn deze advertenties gerelateerd aan de interesses van gebruikers. Om deze analyse te kunnen doen, kan een specialist in contextual advertisment gebruik maken van Contextual AI. Deze systemen analyseren dagelijks miljoenen artikelen en identificeren zo trends en interessegebieden. Contextual AI stelt jou daarom in staat om op basis van de campagnebriefing relevante verwante topics te vinden die jouw doelgroep en hun keuzes en gedrag meer in detail omschrijven. We omschreven dit eerder in dit artikel.

Om contextual advertising goed in te kunnen zetten is het belangrijk dat je snapt wie je klant is, waar zij voor staat en wat haar beweegt. Dit moet aansluiten bij de campagne die je voor ogen hebt. Ter illustratie onderstaand voorbeeld:

Elektrische rijders geven om de wereld en willen bijdragen aan een beter milieu en klimaat. Het tonen van de advertentie bij artikelen over het effect van klimaatverandering beïnvloedt het koopgedrag van de doelgroep.

Vervolgens is het zaak dat je de juiste onderwerpen kiest die passen bij het gedrag en de houding van je klant. Sommige merken vinden de inhoud negatief waar anderen een kans zien. Hierbij is het belangrijk dat je goed omgaat met negatieve onderwerpen, omdat je geen negatieve impact op je merk wilt hebben. Alhoewel de technologie achter Contextual AI een steeds beter begrip krijgt van het menselijke aspect, is het de specialist die het verschil maakt. Laten we even terug gaan naar het voorbeeld over elektrisch rijden:

Artikelen over de werking van nieuwe batterijen en het positieve effect op de actieradius van de elektrische auto passen goed bij het doel van de campagne. Als adverteerder wil je niet dat je advertentie getoond wordt in een artikel dat de hoeveelheid broeikasgas beschrijft die vrijkomt bij de productie van batterijen voor elektrische auto's. In beide gevallen gaat het hier over het onderwerp 'batterij'. De context is bepalend voor het effect.

Als laatste moet je op basis van die onderwerpen relevante verwante topics kunnen selecteren die bijdragen aan het succes van je campagne. In ons voorbeeld:

Met het oog op de toekomst bieden elektrische auto's huizenbezitters ook een mobiele batterij, waarmee ze de energie vanuit hun zonnepalen kunnen opslaan. In dit geval moet je als digitale marketeer het topic 'salderingsregeling' kunnen koppelen aan de verkoop van elektrische auto's. Dit vraagt om creativiteit en inventiviteit van de marketeer.

Bovenstaande voorbeelden illustreren dat Contextual AI de techniek biedt voor vele mogelijkheden, maar dat een specialist in contextual advertising bepalend is voor het succes van je campagne. Niet alleen kennis van Contextual AI en hoe je dit kunt inzetten voor je campagne is belangrijk. A fool with a tool is still a fool. Ook diepgaande know-how over de klant en haar gedrag is essentieel. Het speelveld van de digitale marketeer is veranderd. Naast kennis over je doelgroep en de juiste technologie, vraagt het om het leggen van verbanden. Een briefing moet worden doorvertaald naar een juiste contextuele strategie. Dit vraagt om een goede balans tussen relevantie en bereik, maar ook om synergie tussen de contextuele targeting en een daarbij passende contextuele creatie. Daarnaast is kennis nodig over hoe je het effect van contextual advertising kunt meten om er vervolgens op te kunnen acteren.

Contextuele targeting helpt bureaus beter aan te sluiten bij de verandering die gaande is in de wereld van online adverteren. Het betekent een verschuiving van opdringerige methoden naar methoden die gebaseerd zijn op relevantie en respect. Dit alles is bepalend voor het succes van jouw marketingcampagne.

Blijf succesvol adverteren in een wereld van privacy first

Wil je meer weten over hoe jij contextual advertising kunt inzetten om je doelgroep te bereiken? Of ben je benieuwd naar de specifieke ondersteuning die Seedtag daarbij kan bieden? Neem dan contact op via netherlands@seedtag.com.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →