CvdM pleit voor zelfregulering nieuwe media

Nieuwe media moeten zelf regels maken over wat welk en niet kan op internet. Dat verdient de voorkeur boven regelgeving door de overheid, zegt Lennart van der Meulen van het Commissariaat voor de Media.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In zijn vandaag verschenen rapport ‘Mediatoezicht is een schone taak’ voor het Telecomcongres pleit Van der Meulen voor ‘redactiestatuten die journalistieke onafhankelijkheid garanderen zoals bij dagbladen’. ”Het kan in dat opzicht geen kwaad om informatieproviders te betrekken bij vormen van zelfregulering die we in Nederland kennen: de Reclame Code Commissie, Raad voor de Journalistiek of het NICAM. Naarmate de branche zelf meer verantwoordelijkheid toont, zal de roep om regelgeving vanzelf verstillen.

Van der Meulen wil ook meer vormen van zelfregulering voor de commerciële omroep. Niet voor naleving van reclame en sponsorregels, wel met het opstellen van een eigen sponsor- en reclamecode. Deze moet dan ook voor internet gelden. Voor de publieke omroep is internet ‘neventaak’, wat inhoudt dat ze op internet dezelfde opdracht heeft als op tv en radio.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie