Wie staat er anders naast de CEO als de weg naar groei door onderscheid moeten worden verkend en afgelegd? Wij dus. Keer op keer wordt ik weer overtuigd van het belang van strategische marketing, en zie ik hoe succesvol het kan zijn. Of het nou via modellen is, of gewoon uit overtuiging zoals nu bij Rituals: als de dagelijkse keuzes worden gemaakt vanuit het belang van een merk in de relatie met en relevantie voor de klant dan wordt het beter.
Het omgekeerde is ook het geval: merken en formules die alleen naar binnen zijn gekeerd, of naar een concurrent kijken, waar angst regeert. Ik voorspel u waar dat naar toe gaat: degressie vergaat er in depressie. Soms laten ze het belang van een investeerder of een aandeelhouder prevaleren, dan is het weer onwetendheid. Maar wat het ook is, het is het begin van het einde. Bent u marketeer in deze omstandigheden? Trek aan uw stutten. Zat organisaties die baat hebben bij gepassioneerde marketeers. Marketeers die in middelmatigheid opereren, daar word ik pas droevig van. Aan het einde van een lang proces komen met een tv–commercial met de onnavolgbare headline “Want als je buik lacht, lach jij ook”…. Of “waar we naar toe gaan, is wie we zijn”.
Marketing is geen ingewikkeld vak, dat maken we er alleen af en toe van. De modellen zijn niet ingewikkeld, de knoppen waar we aan kunnen draaien zijn het niet. De overtuiging is ingewikkeld, want goede marketeers willen soms net dominees zijn. Ze staan gepassioneerd voor een richting. Juist op het moment dat die overeenkomt met die van de leider van de organisatie dan komt het vliegwiel op gang. There ain’t no stopping us now.
Groei! Dát is het thema van Het Grote Marketingcongres op 2 december in Amsterdam. Een dag vol issues, cases en studies uit het dagelijks leven van de strategische marketeer. Over nieuwe markten, nieuwe plannen, nieuwe insights, nieuwe data en nieuwe uitdagingen. Een dag waarop we insights delen en vragen opwerpen. Een dag waarop we zagen aan de poten en rammelen aan de fundamenten en waarop we samen toenemen in grootte. In aanloop naar het congres verzorgde spreker Erik van Engelen Commercieel Directeur bij Eneco een gastblog voor de lezers van MarketingOnline.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!