“Frank is een haakje dat eruit ziet als een konijn.” Designer David Barry uit Brooklyn zette zijn ontwerp voor een metalen haakje voor aan de muur op crowdfunding website kickstarter.com. 3000 dollar heeft David nodig om Frank in productie te nemen. In een filmpje stelt hij zichzelf en zijn haakje voor. Een fotoserie laat zien dat Frank met zijn flinke oren moeiteloos vier wortels kan vasthouden.
Het is een haakje met persoonlijkheid, de twee schroeven geven hem schattige oogjes. Wie 10 dollar investeert krijgt een blauwe, 60 dollar levert je vijf haken in alle verschillende kleuren op en 100 dollar een heel jassenrek. David snapt precies hoe hij Frank moet verkopen. “Frank is a quiet sort of fellow, who simply likes to hang out.” Ruim een maand voor de deadline is al 377 procent van het doelbedrag binnengehaald. 426 mensen zitten te springen om hun haakjes en David heeft bijna 12.000 dollar startkapitaal.
Naast producten staan op Kickstarter ook films, spelletjes en journalistieke projecten. Het groeit als een gek, vorig jaar is 99 miljoen dollar aan mini-investeringen toegezegd. Dit is de kracht van kickstarter: je kunt je markt maken voordat je product er is. Geld wordt pas geïncasseerd als een vooraf gesteld doelbedrag gehaald is. De investeerder wordt altijd beloond, met het product, een handgeschreven brief van de oprichter of een ereplaats op de aftiteling. Je kunt door het op kickstarter te zetten de potentie van je idee testen voordat je je in de schulden steekt. Je begint meteen met het maken van een campagne. Als het je niet lukt je plan pakkend te presenteren op kickstarter is dat een goede reden om je concept aan te passen. Zonder een sterke marketinggedachte vanaf het begin red je het hier niet. Kickstarter drijft niet alleen op ‘return on investment’ maar ook op ‘likability’.
Je werft geen klanten maar gelovigen. Daarom zou je hier ook projecten kunnen zetten die als business als kansloos worden gezien. Literaire tijdschriften bijvoorbeeld, die nu één voor een omvallen of wegkwijnen met vooral bibliotheken als abonnees. Online tijdschrift Hard//Hoofd heeft bijvoorbeeld 30.000 euro opgehaald via de crowdsourcing site voordekunst.nl. In de VS financiert het dwarse magazine the NewerYorker elke editie via kickstarter. De oprichters moeten voor ieder nummer opnieuw hun achterban lekker maken en laten groeien. Dat vergt al hun talent, maar met resultaat: het is veel leuker lezen als angel investor dan als anonieme abonnee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!