Aansluitend op de Super Bowl-commercial van Coca-Cola, stelde het frisdrankmerk voor om van het internet een ‘happy place’ te maken. Mensen werden uitgenodigd om negatieve tweets te beantwoorden met #MakeItHappy, waarna een algoritme de tweet omzette in een vrolijke afbeelding.
‘Vrolijke’ quotes uit Mein Kampf
De Amerikaanse blog Gawker zag dit echter anders. Het bedrijf creëerde een eigen Twitterbot, @MeinCoke, die zinnen uit ‘Mein Kampf’ tweette en linkte aan de #MakeItHappy-hashtag, zodat de Coca-Colabot deze omzette in ‘vrolijke’ afbeeldingen.
Nadat de woorden ‘My father was a civil servant who fulfilled his duty very conscientiously’ werden omgezet in een piratenschip, verschenen er geen nieuwe berichten meer. Als reactie hierop besloot Coca-Cola de gehele campagne stop te zetten.
Een woordvoerder van Coca-Cola liet tegenover AdWeek weten het ‘jammer te vinden dat Gawker de campagne beïnvloedde en er iets van maakte wat het niet was. Het bouwen van een bot om haat te verspreiden via onze campagne is een perfect voorbeeld van de negativiteit die we willen aanpakken.’
Max Read, redacteur van Gawker, reageerde in een blog dat 'de campagne van het frisdrankmerk op zichzelf al niet deugde'. Read: 'Ook al gaat het om een plaatje van een hond, Coca-Cola probeerde in feite het vrije woord te controleren. Maakt dat van Coca-Cola een nationalistische beweging? Volgens Twitter wel.'
Twitter kan online trollen niet voorkomen
Coca-Cola is niet het enige bedrijf dat de negativiteit op internet aanklaagt. Dick Costolo, CEO van Twitter schreef gisteren nog in een interne memo aan zijn personeel dat hij zich schaamt voor het feit dat Twitter het ‘online trollen’ nog niet kan voorkomen.
Headerafbeelding: Gawker.com