90 procent van de mensen kent Twitter, maar 30 procent gebruiken het.
Twitter heeft dus een duidelijkere merkpositionering nodig, maar Marketingweek twijfelt of cfo Anthony Noto daarvoor kan zorgen.
Oud Goldman Sachs-bankier Noto, die na de chief communications officer en de vice president of product, op dit moment marketing onder zijn hoede heeft, geeft dat het gebrek aan merkvisie een van de redenen is waarom Twitter niet in staat is het gat tussen awareness en gebruik te verkleinen.
Grote marketingcampagne?
Hij hintte op een conferentie afgelopen week op een toekomstige grote marketingcampagne.
MarketingWeek vindt marketing een vreemde eend in de bijt in het takenpakket (zoals accounting, real estate, security) van de oud-bankier.
Noto geeft zelf aan dat dit voor Twitter een manier is om marketing hoog in de organisatie te krijgen en dat ze zich in het hele bedrijf verspreidt.
Cijfers duiden
Een directeur van werving- en selectiebureau Walter Roberts geeft op MarketingWeek aan dat hij weliswaar een trend ziet dat marketeers steeds meer cijfers moeten kunnen duiden, maar dit is een vaardigheid dat veel marketingleiders gaandeweg oppikken. Wat een goede marketingcampagne inhoudt, is veel lastiger om te leren. Hij meent dat Twitter goed moet nadenken of een cfo wel de juiste persoon is om een creatieve strategie aan te sturen.
De coo van marketingconsultancybureau Intelligent Marketing Institute geeft aan dat het voor Twitter beter zou zijn als er iemand is, die focust op de klant en de marketing en sales aan elkaar zou verbinden. Volgens hem is het zeldzaam dat een cfo weet wat de klant wil, zeker als het om Twitter gaat.
De grootste uitdaging van Twitter blijft de langzame groei van de omzet en het aantal gebruikers.
Facebook heeft uitgebreide marketingafdeling
MarketingWeek meent dat het marketingprobleem vooral goed is te zien als je Twitter tegen Facebook afzet. Facebook (zo'n 5x zoveel gebruikers als Twitter) heeft een uitgebreide marketingafdeling opgetuigd, voor b2c- en b2b-marketing, geleid door Carolyn Eversen, een ervaren rot op het gebied van advertising.
Bron: MarketingWeek
Foto Brian Ach/Getty Images/TechCrunch/Flickr