Door: Ewoud Boonstra
COLBY bepaalde het grootstedelijke media landschap van Los Angeles al sinds de 1950's. Na de Tweede Wereldoorlog, in 1948, opende Herbert Colby zijn deuren. In het begin printte hij voornamelijk posters voor circussen maar hij ontdekte al snel dat je in een stad als LA, waar iedereen in de auto zit, je het van opvallende kleuren en korte boodschappen moest hebben. Boodschappen moeten opvallen als je er met 40 mijl per uur voorbij raast. Van dat opvallen maakte COLBY hun specialiteit.
Zij introduceerden als eerste posters met gradients; blauw-wit-roze, groen-rood-geel voor reggae concerten, groen-wit-rood voor Latino's. Daarna introduceerden ze als eersten fluor. Felgekleurde achtergronden met vette letters waar je niet omheen kon. Er zijn er generaties opgegroeid met een lawine van COLBY posters. COLBY staat synoniem voor Los Angeles.
Het interessante van COLBY is dat ze communicatie democratiseerden, niet alleen de grote merken maar ook jij kon het medialandschap domineren. Men kon voor alles bij COLBY terecht; sample sales, verkiezingen, concerten, gun shows, kunst. Alles wat je nodig had was een telefoonpaal, een nietpistool en een COLBY poster. Zij waren zelf helemaal niet met kunst maken bezig. Zij waren alleen bezig met zo professioneel mogelijk posters drukken maar door de letters, de technieken en de materialen die ze gebruikten creëerden ze hun eigen esthetiek, een esthetiek die op velen, inclusief mijzelf, een enorme aantrekkingskracht heeft.
Helaas heeft COLBY zijn deuren op 31 december 2012 moeten sluiten. Waarom is onbekend. Ik ben er toch maar even naartoe gereden. COLBY als bedevaartsoort. Er is weinig van over. De prachtige houten letters op de gevel zijn verdwenen. De persen zijn weg. Alleen de plant in de plantenbak achter de deur met tralies staat er nog. Er hangt een bordje TO ENTER... PLEASE RING BELL maar het hek zit potdicht. Posters bij COLBY maken kan ik helaas vergeten.
Gelukkig is het boek In The Good Name Of The Company (artbook.com) vorige maand verschenen. Het boek toont een prachtig overzicht van het diverse werk dat ze voor hun opdrachtgevers hebben geprint. Ik heb ooit een COLBY poster van Third Drawer Down gekocht. Op een fluor oranje staat ACCEPT THE GOOD. Dat maar accepteren dan.
Mr. Boonstra is a freelance Creative Director cum Art Director based in Amsterdam. He has lived in Portland, Oregon and Los Angeles
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!