Hoe belangrijk is een artiestennaam voor een acteur of muzikant? Zouden de Beatles het niet gemaakt hebben als Ringo Star gewoon onder zijn eigen naam was blijven drummen? Is Alice Cooper nou echt zoveel beter dan Damon Furnier? "Soms is een naamsverandering je kans om de wereld te tonen wat je altijd wilde zijn", stelt een nieuw spotje op de Britse televisie. Waaruit opgemaakt moet worden dat afzender verzekeringsmaatschappij Norwich Union eigenlijk altijd al Aviva wilde wezen.
De commercial voor Aviva is gemaakt door het Britse reclamebureau Abbott Mead Vickers BBDO (budget 10 miljoen euro). Het is een opvallend filmpje, maar toch wringt de redenering. Acteurs en muzikanten kiezen voor een pseudoniem omdat ze een imago willen creëren dat niet rijmt met de associaties van hun geboortenaam. Of omdat ze een lastige achternaam hebben. Of een strafblad. Laten we eens een rijtje maken, geleend van de websites HollywoodUSA en schuilnamen-startpagina.
Freddy Mercury: Farrokh Bulsara
George Michael: Georgios Krylacos Panayiotou
Brigitte Bardot: Camille Javal
Nelson Mandela: Rolihlalha
Goldie Hawn: Goldie Jean Studlendegehawn
Woody Allen: Allen Konigsberg
Barry Manilow: Barry Alan Pincus
Tom Cruise: Thomas Mapother
Tina Turner: Annie Mae Bullock
Andre van Duin: Adrianus Marinus Kyvon
Koos Alberts: Koos Krommenhoek
Ruud Gullit: Ruud Dill
Hans Kazan: Hans Mulder
Norwich Union heeft de naam Aviva echter helemaal niet nodig om zijn positie te verbeteren. De oude naam is immers veel bekender dan de nieuwe: spontane naamsbekendheid is 50%, geholpen 90%. Het dan ook is omgekeerd: Aviva grijpt zijn kans om de wereld te tonen wat het altijd wilde zijn. Groot!
Onder het motto One Aviva, Twice the Value worden nu wereldwijd naamsveranderingen doorgevoerd, om onder een gezamenlijke vlag dieper de Amerikaanse en Aziatische markt in te dringen. In Polen wordt de ouwe Commercial Union omgevormd, en in Ierland moet Hibernian de groepsnaam toevoegen, om in de toekomst de sprong naar Aviva te wagen.
Er is echter één klein dorpje in het universum van global branding waar de verzekeraars gewoon Asterix en Obelix blijven heten. De Aviva-werkmaatschappijen Delta Lloyd (overgenomen in 1973) en OHRA Nuts (toegevoegd in 1999) willen helemaal geen Aviva zijn. De Nederlandse dochters (Aviva bezit 92% van de aandelen) blijven liever onafhankelijk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!