Brand leidt McCann Nederland

Frans Brand heeft met zijn bureau Ideas for Brands een minderheidsbelang verworven in McCann Nederland, Hank van Dijk vertrekt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Frans Brand wordt chairman van de nieuw gevormde McCann World Group Netherlands. Hank van Dijk vertrekt per 1 mei als ceo van McCann Nederland en wordt tijdelijk vervangen door Chris Doyle van McCann Londen.Brand blijft ook eindverantwoordelijk voor Ideas for Brands (IfB), dat met zijn 12 medewerkers zelfstandig zal opereren vanuit het pand van McCann in Amstelveen, waar ook Draft/FCB en Weber Shandwick zijn gevestigd. Managing director Frans Mollen werkt niet meer bij IfB. Thomas Høgebøl, ceo McCann Worldgroup Northern Europe, spreekt van een ‘structurele, langetermijn- stap’ die McCann een sterkere positie moet geven in Nederland.

Ideas for Brands vloeide in januari 2006 voort uit Laboratorivm Mountain, waar Brand en Mollen in 2003 partner waren geworden. Het bureau werkt voor klanten als Heinz, InBev, Mediq Apotheken, Remia, Bouwmaat en Leaf en richt zich op brand activation en digital services. Het bureau zou een mooie aanvulling zijn voor McCann, met klanten als GM, Nestlé, Mastercard, l’Oréal, Almhof en WeightWatchers. In een brief aan de klanten van IfB schrijft Brand dat er achter de schermen lang is gewerkt aan de nieuwe constructie met McCann.

Het contact tussen Brand en McCann is mede tot stand gekomen door de goede relatie die Brand heeft met ceo Nick Brien, voormalig ceo van Leo Burnett. Daar werd Brand in September 2001 door Leo Burnett Worldwide aangesteld als creative director. Zijn benoeming - en die van Nico Blauw als ceo - wekte veel beroering omdat diehet onmiddellijke vertrek betekende van de toenmalige ceo Madelon Schaap en creatief directeuren Martijn van Sonsbeek en Ewald Theunisse. Als reden werd gegeven ‘het achterblijven van zakelijke en creatieve resultaten bij de markt’. Anderhalf jaar later stapte Brand op omdat hij zich naar eigen zeggen niet kon vinden in de nieuwe koers van Leo Burnett, waarmee hij doelde op de integratie van D’Arcy en Leo Burnett.
mccann

Bij de benoeming van Brand bij McCann wordt niet expliciet verwezen naar tegenvallende zakelijke en/of creatieve resultaten. Van Dijk zegt desgevraagd dat het bureau juist ‘dichtbij de doelstellingen’ was gekomen die waren geformuleerd toen hij op zijn beurt vier jaar geleden werd geparachuteerd als ceo van McCann World Group Nederland. Ook die benoeming had veel voeten in de aarde en was vanuit de internationale top opgelegd. Het gebeurde zelfs buiten medeweten van het Nederlandse personeel. Van Dijk nam twee mensen mee naar de groepsdirectie van het Interpublic-bureau: Roger Verdurmen, strategy director Ogilvy (waar Van Dijk vandaan kwam) en artdirector Jeff de Wolf, wiens dienstverband eindigde in een juridisch drama.

De parachutering van Van Dijk en companen betekende het vertrek van toenmalig ceo Jan Leydes, en in zijn kielzog volgden vele anderen, vaak gepaard met juridische procedures. In oktober 2007, toen Van Dijk aantrad als ceo, werkten er naar eigen zeggen 65 mensen en nu zouden dat er 36 zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie