Premium

Auteurs van boek over V&D: 'Faillissement is einde tijdperk'

Richard Otto, medeauteur van het boek, wil de merknaam V&D kopen.

Het boek &; geeft een overzicht van de V&D-historie (bijna 129 jaar) en het verhaal achter het warenhuis en het Vendex-concern.

V&D-historicus Philippe Hondelink (hij is afgestudeerd op de ontstaansgeschiedenis van het warenhuis) legt samen met medeauteur en merkendeskundige Richard Otto de nadruk op de ontstaansgeschiedenis en de rol van beide oprichters Anton Dreesmann en Willem Vroom daarbij.

De liefde voor het warenhuis zit diep bij de heren. Otto heeft namelijk bij de curator van het failliete warenhuis een om de naam Vroom & Dreesmann te kopen. 

We stelden hem en de V&D-historicus enkele vragen over het boek.

Voor wie is het boek geschreven?

‘Het boek is geschreven voor iedereen met belangstelling voor Vroom & Dreesmann en benieuwd is naar de opkomst én de ondergang van dit warenhuis. In het boek is aandacht voor het bedrijf, de familie, het personeel en staat vol nieuwe informatie over V&D en alle talrijke winkelformules van Vendex in de wereld. Het boek is actueel want de sluiting van de laatste filialen eind april zijn meegenomen. De cirkel is dus rond.’

Hoe was de samenwerking met de families Vroom & Dreesmann?

‘Er zijn plezierige contacten geweest met een aantal familieleden en met oud-werknemers en er is veelvuldig gebruik gemaakt van materiaal uit het Archief Vroom & Dreesmann in het Stadsarchief Amsterdam en materiaal dat ik (Philippe Hondelink, red.) zelf heb verzameld.’

Wat is het opmerkelijkste dat jullie tijdens het schrijven tegenkwamen?

‘Er staat veel informatie in die zelfs medewerkers van V&D niet kennen. Bijzonder was een tip van een oud-medewerker over de eerste roofoverval op een geldtransport van V&D in 1973 en de aanpassingen die V&D daarna heeft doorgevoerd ten aanzien van veiligheidsprocedures. Om het verhaal compleet te maken, is ook onderzocht hoe het met de overvallers is afgelopen. Beiden hebben na het uitzitten van hun straf weer opnieuw een roofoverval gepleegd waarbij de politie hen heeft opgewacht en een van hen in het harnas stierf. Een ander bijzonder verhaal gaat over de bouw van de villa van Anton Dreesmann (1923-2000) in Laren, een huis dat helemaal naar de wens van Meneer Anton is gebouwd en vol zat  met de nieuwste techniek anno 1980-1981.’

Zagen jullie het faillissement aankomen? Hoe ver waren jullie toen met het boek?

‘De voorbereidingen van het boek over de geschiedenis van V&D waren al in gang gezet voor het faillissement. Oorspronkelijke werktitel was “het verhaal achter het warenhuis” maar na het faillissement kon de titel worden veranderd in “de opkomst en ondergang van het warenhuis 1887-2016). We zagen wel al in de zomer van 2015 dat de zaken de verkeerde kant op gingen.’

Filmpje ter ere van het 100-jarig bestaan van V&D

Wat kunnen jullie vertellen over de advertising van V&D? Was het een voorbeeld voor marketeers en reclamemakers?

‘In het boek staan diverse voorbeelden uit het rijke verleden van Vroom & Dreesmann dat op dit terrein in verschillende periode trendsettend was. V&D kwam met speciale catalogi in tijden dat dit nog geen gemeengoed was. V&D heeft diverse nieuwe reclameslogans gebruikt en kwam met de eerste Sint Nicolaas Couranten. Vermeldenswaard is ook de speciale uitgave van de ‘Practische Huisvrouw’. Dat was in 1927 Nederlands eerste gratis maandelijks ongeadresseerde drukwerk dat huis aan huis werd bezorgd. De eigen merken zoals Vendomatic en Vendet en Vendorama komen ook in het boek aan bod. Vendex International - één van de grootste retailconcerns ter wereld - komt ook uitgebreid aan bod.’

Vinden jullie het jammer dat V&D niet meer is?

‘Er is een bijzonder bedrijf met een rijke historie uit de Nederlandse winkelstraten verdwenen. Met de sluiting van de 62 filialen beëindigde het V&D Prijzencircus de laatste voorstelling, sloot de Schoolcampus de boeken en ging de Schatkamer van Sint Nicolaas voorgoed dicht. Daarmee kwam er een einde aan een tijdperk en dat is jammer.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie