App review: Martijn Pater

Martijn Pater is managing partner bij Fronteer Strategy. Hij testte vijf FMGC-apps voor Adformatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1) Lekker weer van Hero – een app met een weerman en –vrouw die ‘luistert’ naar opdrachten.

Is dit een leuke of handige app?
‘De weer-functionaliteit is heel beperkt en haalt het niet bij Nu.nl en Buienradar. Je ziet het weer van je eigen locatie bijvoorbeeld, maar wisselen naar een andere locatie kan niet meer. Het weermannetje en vrouwtje zijn best leuk, maar het is niet genoeg om het vaker te gebruiken. Twee keer hmmmm.... lekker en je bent wel uitgespeeld. Best brave plaatjes ook als je dat vergelijkt met de nieuwe Axe shower lessons campagne. Die prikkelt tenminste echt, goed over nagedacht.’

Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘Het doel om 'Heerlijk zonnig' te communiceren komt niet goed over. Als het slecht weer is, dan geeft de app dat dan ook aan. Hero verandert daar niets aan, dat is een gemiste kans. De uitvoering van het weermeisje en de weerjongen zijn bovendien matig, bijna somber. Vrolijk wordt ik er al met al niet van.’

Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘De link tussen het getoonde product (Hero met weerstand) en de app is aanwezig, maar is niet heel sterk. Ik denk dat ze er geen liter meer door zullen gaan verkopen. Het zit niet genoeg op gezond, niet genoeg op zonnig en niet genoeg op sexy. Net niks dus.’

2) Colgate Smilecapsule – een app waarmee je foto’s kan bewerken.

Is dit een leuke of handige app?
‘Het is best goed gedaan. In heel korte tijd kun je een slideshow maken met je eigen foto's. Delen, afspelen, editen, muziek toevoegen werkt heel makkelijk. Het design is jammergenoeg oersaai en degelijk. Het oogt wel clean, trouwens. Voor nieuwe releases kan de app prima uitgebouwd worden: meer keuze in overgangen, eigen muziek kiezen, etc. Je kunt filmpjes ook gelocked sturen, een bijzondere functie.’

Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘De link met de Smile is natuurlijk dat moment van openen van dat filmpje. Dat is goed gedaan. Het sharen kan veel beter, dan zal het nog meer aan het merk kunnen toevoegen. Het delen is alleen via mail, dat is achterhaald. Waar zijn de sociale media?’

Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?

‘Beide. Ik denk dat colgate meer top of mind komt bij veel mensen door deze app.’

3) Kitkat Skive - een app die grappige filmpjes toont.

Is dit een leuke of handige app?
‘Het is handig dat er YouTube filmpjes zijn uitgezocht voor je, scheelt weer zoeken. Het is wel een erg makkelijke manier om een app te maken. Carp Attack is wel hilarisch trouwens, ik had hem bijna getweet.’

Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘Het vult 'take a break' prima in, maar het YouTube merk is het merk dat blijft hangen vrees ik.’

Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘De brand awareness zal hier wel mee vergroot worden. Delen van filmpjes is activiteit nummer 1 in sommige kantoren en daar scoort deze app hoog op.’

4) Sportlife FROZN Cam – een app die foto’s een bevroren laag mee geeft.

Is dit een leuke of handige app?
‘Handig is de app op geen enkele manier. Het is alleen leuk als je een echte Sportlife fan bent en je het leven ziet door een bevroren kauwgum bril. Ik zou niet weten waarom iemand een blauw bevroren foto op Facebook of Twitter zou zetten, tenzij je de ambitie hebt om als zombie door het leven te gaan. Daarnaast is de functionaliteit erg beperkt vergeleken met goede foto-apps zoals Instagram die tientallen filters hebben.

Wat voegt deze app toe aan het merk?
‘Het zal eerder het merk negatief beinvloeden. Fresh is het gewoon niet.’

Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘Deze app zal niet gedownload worden, dus beide niet.’

5) Mora’s Snack App – snacks bestellen en gamen.

Is dit een leuke of handige app?

‘De bestel functie is leuk, je kunt je helemaal voorstellen dat je aan het einde van de avond probeert van al je vrienden de bestelling op te nemen. Bizarre combinaties zijn mogelijk trouwens. Smulrol Stoofvlees bijvoorbeeld. Met hetzelfde gemak als de Appie van Albert Heijn kun je de hele bestelling zo in je telefoon invoeren. De app heeft niet te veel opties, maar dat meteen het minpunt: je kunt geen andere saus toevoegen, en wanneer je overige producten toe wil voegen, slaat 'ie die niet automatisch op. Echt makkelijk een patatje joppie of een broodje gezond bestellen zit er dus niet in via deze app. Voor het spelletje moet het overigens behoorlijk laat zijn wil je dat leuk vinden.’

Wat voegt deze app toe aan het merk Mora?
‘De kaartfunctie geeft Mora een smoel. Je koopt meestal merkloze producten in de snackbar, maar hier geef je de kans aan snackbars om een Mora snackbar te zijn. Een goede verbinding van klant - kanaal - merk. Het is een gemiste kans om openingstijden niet te vermelden van snackbars. En snackbars raten? Hier is nog veel meer mogelijk.’

Bereik je je doel met een app als deze: meer producten verkopen of meer brand awareness?
‘Beide, maar vooral de de brand awareness is hiermee geholpen. Misschien bestel ik in het vervolg wel een Mora kroket. Ik laat de app nog even op de iPhone staan, wie weet…’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie