Free Record Shop instrueerde zijn personeel extra aandacht te besteden aan de verkoop van cadeaucards, zo meldde de Telegraaf vandaag. Cash-for-plastic kan immers gebruikt worden om openstaande rekeningen te betalen. Nu FRS failliet is, lijken de cadeaucards echter waardeloos. Hun waarde is immers niet gedekt.
Maar er is een oplossing voor kaarthouders. Free Record Shop stelt in zijn algemene voorwaarden namelijk dat ook Albert Heijn deze cadeaucards accepteert!
Wie een cadeaucard koopt neemt een risico. De klant ruilt namelijk een wettelijk betaalmiddel in voor een tegoed waarbij nog maar de vraag is of dat in alle omstandigheden gedekt is. Er zijn weliswaar nieuwe regels voor elektronisch geld maar die gelden soms wel en soms niet voor cadeaukaarten. Zelfs de Nederlandsche Bank geeft toe dat deze regulering onduidelijk is.
De gevolgen van die onduidelijkheid zien we deze dagen bij het bankroet van Free Record Shop. FRS verkoopt al jaren cadeaukaarten. Die worden uitgegeven door de vennootschap onder firma Plastix. FRS prijst zijn kaarten aan als 'geldig betaalmiddel' en legt in de algemene voorwaarden uit wat onder geldigheid verstaan moet worden. In die algemene voorwaarden staat een opvallende paragraaf. Bij Artikel 3: Aanschaf en Gebruik wordt gemeld dat de kaart te koop is bij vestigingen van FRS en verwante formules alsmede Albert Heijn. Daar staat bovendien dat de kaart als betaalmiddel te gebruiken is bij genoemde winkelketens. Albert Heijn wordt expliciet als acceptant genoemd. Dat levert een juridische spagaat op. Zijn de algemene voorwaarden van Free Record Shop verbindend voor Albert Heijn? Mag de consument er van uit gaan dat Albert Heijn als wederverkoper van deze cadeaucard op de hoogte is van deze algemene voorwaarden? En ontstaat zodoende een verplichting voor Albert Heijn?
De persafdeling van AH kon uiteraard niet direct een reactie geven. Het antwoord op deze vraag kan echter weleens een pijnlijke situatie opleveren voor Albert Heijn. Die wordt geconfronteerd met een open cheque uitgeschreven door Free Record Shop. Verondersteld moet worden dat de dekking van deze cadeaucards geregeld is via Plastix en dat AH slechts een geringe marge heeft verdiend aan de verkoop van een deel van de uitstaande cadeaucards. Nu kan AH echter het schip ingaan voor het totale uitstaande tegoed, want er is geen Stichting Derdengelden. Plastix gaat bovendien over de schreef door deze cadeaucards te presenteren als betaalmiddel bij Albert Heijn, want zo fungeert de card als drager van elektronisch geld waarvoor speciale eisen gelden. Plastix had onder toezicht van DNB moeten staan.
Er zijn meer retailers die gedupeerd worden door het gebrek aan regulering van dit cadeaukaartstelsel, want FRS was ook een belangrijke verkoper van andermans kaarten en veel tegoeden staan nog open. Free Record Shop incasseerde het geld dat betaald werd voor de cadeaukaarten van derden. Een deel van dat geld verdwijnt in het faillissement, maar de derde partij moet het tegoed van deze kaarten wel erkennen.
[update 30/05]
Inmiddels heeft Albert Heijn bekend gemaakt de cadeaucard niet als betaalmiddel te accepteren en heeft FRS (Plastix) zijn algemene voorwaarden aangepast. De oude versie staat hieronder. Eigenaardige episode.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!