In Amerika verschijnt jaarlijks een lijst met ‘most respected professsions’. In de top-10 staan beroepen als rechter, professor, predikant en kinderarts. Op de 166e plek staan tweedehandsautoverkopers met in hun kielzog marketeers en reclamemakers.
Toen in 1975 de lijst voor het eerst gepubliceerd werd, stonden ‘we’ nog in de top-20. Ik heb het idee dat we in Nederland iets positiever benaderd worden, maar ook hier zal het aanzien van ons vak gezakt zijn. Het aantal reclame-impressies dat we dagelijks te verwerken krijgen, is exorbitant toegenomen en de gemiddelde kwaliteit is laag. Ik mopper wat af in deze columns omdat ik me soms geneer voor het bedenkelijke niveau dat we met z’n allen over onze doelgroepen uitstorten.
Hoopvol
Soms zie ik iets dat me hoopvol maakt, de nieuwe NS-commercial bijvoorbeeld (Wat houdt je tegen) met die twee innemende ouwe kerels. Heel soms iets waarvan ik denk; ik wou dat ik dat gemaakt had, zoals de nieuwe commercial voor De Bijenkorf met de mus en de pauw. Héél soms komt het voor dat het zo indrukwekkend is dat ik mezelf als volkomen incompetent beschouw; dit had ik nooit kunnen bedenken, laat staan durven bedenken: Adidas, original is never finished.
Met deze campagne en dit thema haalt Adidas Nike links en rechts in, volgens mij voor het eerst. Ik reken erop dat ze bij Nike een tandje bijzetten en straks op nóg hoger niveau reageren. Een schitterende titanenstrijd.
Deze film van Adidas, zover ik weet alleen maar online (25 miljoen views op YouTube) heeft opmerkelijke ingrediënten. Neem nou alleen al het Sinitra nummer ‘I did it my way’, daar is Old Amsterdam jonge kaas bij. Het staat niet voor niets al eeuwen op 1 bij begrafenissen. Je zou denken, da’s geen lekker fundament, maar het werkt. En hoe.
De beelden zijn soms zó vervreemdend dat, volgens sommigen, de duivel zelf erachter zit. Of anders wel de onbetwiste nummer 1 van complotdenkers: de Illuminati. Als je de reacties leest, smul je twee keer van deze campagne, die overigens meerdere edits kent. Ineens zie ik Snoop Dogg, met wie ik ooit een commecial heb mogen maken voor BelCompany en denk: ‘Doe-mij-die-maar'.
Ballen
Dergelijke campagnes leiden namelijk niet alleen tot een herwaardering of opwaardering van het merk, ze genereren sales. Keiharde sales, en lieve mensen, daar draait het toch om?
Als we met z’n allen de ballen en zouden hebben om dit soort campagnes te maken (of in ieder geval ons best zouden doen om erbij in de buurt te komen) prijkt ons vak in no-time weer in de hoogste regionen van meest gewaardeerde beroepen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!