Unbounce heeft de 10 woorden die Lianna Domenic van Flipit heeft verzameld, op een rijtje gezet.
Veel van dit soort woorden zijn samenvoegingen (neologisme/contaminatie), met een sjiek woord ook wel portmanteaus genoemd.
Dit zijn volgens de site de tien leukste:
1. Thighvertising = thighs + advertising
Komt vooral in Japan voor. Het verwijst naar het gebruik van de bovenbenen (meestal van vrouwen) om een product te adverteren.
Voorbeeld hiervan is Superette uit Nieuw-Zeeland. De retailer wilde korte broeken verkopen en zette daarvoor openbare banken en bushaltebankjes in met een soort reliëf-stempel, waardoor de reclameboodschap op de bovenbenen was te zien.
2. Blogebrity = blog + celebrity
Een blogebrity is iemand die beroemd is geworden vanwege het bloggen (Perez Hilton, Jenna Marbles).
3 . Masstige = massa + prestige
Masstige kun je zien als een soort van neerwaartse merkextensie: prestigieuze producten die ontworpen zijn om te worden verkocht aan de massa. Het concept heeft volgens de site de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Amerikaanse retailers als Pottery Barn en Bath & Body Works verkopen luxegoederen tegen schappelijke prijzen.
Of neem Lexus dat met zijn GS-serie een betaalbaar alternatief biedt voor de Mercedes-Benz E-Klasse.
4 . Listicle = lijst + article
Een listicle is een lijst vermomd als een artikel of een artikel vermomd als een lijst.
Je ziet het vaak online (dit artikel is ook een listicle), informatie wordt vaak puntsgewijs geschreven, bijvoorbeeld als top10-lijstjes. Ze zijn lekker en makkelijk te delen en te scannen.
Een variant erop is charticle, een artikel in de vorm van een grafiek - een infographic dus.
5 . Advertainment = advertentie + entertainment
Consumenten moeten betrokken worden, aangemoedigd en vooral worden vermaakt, wil de commerciële boodschap blijven hangen.
Een goed voorbeeld hiervan is de Red Bull-advertainment met Felix Baumgartner. Miljoenen mensen keken hoe Baumgartner de hoogste parachutesprong ooit deed.
Of neem de videofilmpjes van BMW (The Hire), plot en productplacement gecombineerd.
6 . Fictomercial = fiction + commercial
Ook een fictomercial is een mix van product placement en entertainment, alleen hier wordt het product in kwestie geadverteerd in een roman of kort verhaal.
Het eerste voorbeeld van een fictomercial kan worden gevonden in Fay Weldon's roman The Bulgari Connection (2001), met duidelijke verwijzingen naar het merk waar de auteur goed voor betaald werd.
Het is wel een lastige tak van sport: een product adverteren in een verhaal zonder de lezers tegen de haren in strijken.
7 . Cocacolonization = Coca-Cola + colonization
Cocacolonization: een merk of franchise dat wereldwijd gaat.
De term is eigenlijk niet nieuw, het bestaat sinds de jaren vijftig en is in de Koude Oorlog in schwung geraakt. De term wordt nu gebruikt om te verwijzen naar het proces van verwestersing in het algemeen.
8 . Badvertising = bad + advertising
Dit woord mag dan nieuw zijn, het idee erachter niet. Zie je een bijzonder onaangenaam, flashy of beledigende advertentie? Dan is het badvertising. Sommige advertenties zijn bot, vervelend, of gewoon slecht. Ze trekken aandacht op de verkeerde manier: met een valse claim, een twijfelachtige grap of ze zijn gewoon smakeloos.
Het kan ook zijn dat advertenties zo slecht zijn, dat ze weer grappig worden. Dat heet radvertising. Dan is weer wel goed.
9 . Subvertising = subversieve + advertising
Subvertising verwijst naar politieke statements gemaskeerd als advertenties die vaak satirisch van aard zijn. De beste subvertenties lijken op het eerste gezicht op een gewone advertentie, maar schijn bedriegt.
Deze vorm van cognitieve dissonantie (de verwachting iets te zien, maar te worden geconfronteerd met iets anders) is een effectieve manier om een sterke boodschap over te brengen.
Een goed voorbeeld van subvertising is volgens Unbounce te vinden in het werk van een anonieme straatartiest in Hamburg, die afbeeldingen van Photoshopwerkbalken op (zwaar gephotoshopte) H&M-billboards plakte.
10 . Catvertising = cats + advertising
Simpel: dit is een combinatie van katten en reclame. Vaak in een vorm van parodie maar het kan ook verder gaan. Kijk naar Grumpy Cat: die heeft een eigen lijn van producten (T-shirts, mokken) en zelfs een eigen agent.
Of neem poes Maru, gek op dozen. Ze heeft een eigen boekdeal.
Het grappig ogende katje Lil Bub heeft een eigen web-serie.
Catvertising wordt op dit moment nog vooral ingezet met een knipoog naar traditionele reclametechnieken, maar het is volgens Unbounce slechts een kwestie van tijd voordat meer marketeers de verkoopkracht van katten in de gaten krijgen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!