10 succesfactoren van interne communicatie bij verandertrajecten

1. Neem de tijd. Het management neemt de tijd om plannen te bedenken. Het beste is medewerkers er in het ontwikkelstadium bij te betrekken, zodat het management een duidelijk beeld krijgt van de impact op de medewerkers en de weerstanden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Daarmee wint het verbeterplan aan praktische uitvoerbaarheid en draagvlak. Maar wees wel eerlijk. Ben je niet van plan iets met de feedback te doen, vraag er dan ook niet om. Schijninspraak is dodelijk voor het draagvlak’, zegt Broekhuijsen. Neem de tijd ook om de plannen intern zo te communiceren dat iedereen achter het verhaal gaat staan. Nienhuis: ‘Een succesfactor is het delen van beelden met elkaar. Duw de visie er niet van bovenaf door. Organiseer interactie, met dialoog. Dat kost wel meer tijd, maar die haal je daarna in, omdat je de verandering beter hebt ingezet en de medewerkers het beter begrijpen. Zo zorg je voor borging.’

Ga dus als communicatieadviseur niet mee in de haast van de bestuurder. Slaag je daar niet in, benoem dan de risico’s. Bij te veel haast kan de borging gevaar lopen. Als ook dat niet helemaal het gewenste effect heeft, zoek dan de beste middenweg. Nienhuis: ‘Mijn ambitie is mijn werk zo te doen dat de boodschap overkomt en beklijft, maar er zijn veel meer belangen in een organisatie. Het communicatiedoel is niet het allerhoogste.’

Lees elke dag tot aan het congres één van de succesfactoren van interne communicatie bij verandertrajecten.

Je kunt het hele artikel ‘Koester de dwarsligger’ vinden in het juni nummer van Communicatie óf hoor het live op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie