10 manieren om een interview te verknallen

Dank zij jouw pr-bureau komt een journalist op kantoor. Je hebt een nieuw, product, een mening of iets anders wat de media willen zien. Maar hoe kun je de werkrelatie direct zo verstieren dat het uiteindelijke stuk een groot debacle wordt? DOOR CHARLY LAMMERS VAN TOORENBURG

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze kleine en direct toepasbare tips zijn te eenvoudig voor woorden. Bijzonder is wel dat ze geheel op eigen ervaringen zijn gebaseerd. Zo zorg je dat een interview een fiasco wordt:

1. Maak het plannen van een afspraak moeilijker dan het uitlopen van een marathon
Geef de journalist bij het maken van de afspraak direct het gevoel niet welkom te zijn. Laat hem onnoemelijk vaak terugbellen. Zorg dat de assistente op onregelmatige en onbegrijpelijke tijden werkt. Plan de agenda van de geïnterviewde voller dan die van Mark Rutte. En verplaats gemaakte afspraken op het allerlaatste moment naar de zondagochtend. De gemoedsrust van de journalist tast je zo vanaf het eerste moment aan.

2. Zeg niets over de parkeermogelijkheden
Vraag niet hoe iemand reist. Reserveer vooral geen parkeerplaats of breng de auto weg naar een plek bij aankomst. Nee, voorkom te allen tijden dat de journalist zijn auto kwijt kan. Sluit slagbomen af, doe niet open als hij aanbelt en maak parkeren duurder dan in het centrum van Amsterdam.

3. Zet in op verwarring bij de receptie
Als hij eenmaal de receptie heeft bereikt, zet je vol in op verwarring. Ouderwetse welkomstborden. Onleesbare gastenboeken. Chagrijnige receptionistes. Allemaal geoorloofd. Laat her en der ook vooral gevoelige informatie rondslingeren. Doet hij vast niets mee.

4. Leid hem rond langs beschamende en gevoelige plekken in kantoor
Een rondleiding werkt. Neem de journalist mee in precies die lift waar mededelingen van de ondernemingsraad hangen over aankomende ontslagen of oproepen om de adreslijsten nog eens goed te doorlopen omdat er zoveel post retour komt van overleden mensen. Passeer ook even het dartbord met daarop foto’s van de concurrent, het whiteboard met de financiële resultaten en de rommelige kamer van de systeembeheerder.

5. Neem het interview af in de kamer waar je het minst trots op bent
Zet de journalist als eerste neer in een kamer waar allerlei informatie over je bedrijf gewoon voorhanden is. Brieven met gevoelige informatie liggen voor het grijpen en de verlies- en winstrekening staat op de flipover; zo hoort het. Zorg dat de kamer precies dat uitstraalt wat je als bedrijf niet wilt zijn. Of dat nu arrogant, protserig of megalomaan is.

6. Bereid geen drankjes voor
Zet vooral geen thee, koffie of frisdrank klaar, maar vraag wat hij nodig heeft om het dan pas te gaan halen – liefst op een verdieping hoger of lager zodat het net wat langer duurt. Geef hem in ieder geval niet het gevoel dat je vooraf rekening hebt gehouden met zijn komst.

7. Verduidelijk je verhaal vooral niet
Pen en papier kunnen handig zijn om zaken te verduidelijken voor de journalist. Leg dit dan ook vooral niet voor hem klaar. En als hij om extra informatie vraagt, geef hem dan werkelijk alle informatie die je hebt: brochures, syllabi, handleidingen, oud materiaal, magazines, folders en geprinte websites. Markeer niks en zorg er vooral voor dat hij zelf moet uitzoeken welke informatie relevant is voor zijn artikel.

8. Houd geen rekening met foto’s
Kies een slecht verlichte plek en trek je zondagse kloffie aan. Wil hij geen foto maken? Lever hem dan een diskette waarop een paar lageresolutiefoto’s staan, bewerkt met Paint.

9. Gooi alles op straat in de eerste tien minuten
Volg geen cursussen. Denk niet na over interviewtechnieken en verbale handigheden. En houd rekening met tien minuten praten over koetjes en kalfjes voordat het interview begint. In die chitchat vooraf kun je dus ook gerust alles over je organisatie aan hem vertellen: geheime plannen, strategische fouten, persoonlijke beledigingen; de journalist geeft zelf aan wanneer hij begint met opnemen en schrijven.

10. Loop weg als je er genoeg van hebt
Geen zin meer in het interview? Loop dan gewoon weg zonder een afsluiting of de vraag of het aan de verwachtingen heeft voldaan. Stel vooral ook niet de vraag of hij genoeg informatie heeft voor zijn werkzaamheden en vermijd te vragen of je hem nog een volgende keer ten dienste kunt zijn. Die werkrelatie bestaat niet, dus daar hoef je ook echt niet in te investeren.

Zo. Nu weet je in ieder geval hoe je het volgende bezoek van een journalist moet aanpakken om er een compleet drama van te maken. Misschien heb je er nog wat aan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie