Premium

Yacco Vijn: 'Maatschappelijk betrokken cases creëeren automatisch een voortrekkersrol'

De creative director TBWA\Neboko en Innovation-jurylid blikt terug op de 17e editie van de SpinAwards.

Welk merk/welke case was wat jou betreft de held van de avond? 
&;KPN met Pridestream. Een mooi idee, goed doordacht en slim uitgewerkt. Dat zie je dan ook terug in iedere categorie waar het naar is ingestuurd. Geïntegreerd uitgevoerd met een digitaal idee als hart.&;

&;Daarnaast wordt ook de Young Talent-categorie steeds grootser. Daar zitten een paar sterke cases tussen en de energie van de nieuwe generatie belooft veel goeds voor de toekomst. Er komt een generatie aan die alles zelf kan bedenken, maken en uitvoeren.&;

Speelde deze winnaar ook een voortrekkersrol en zo ja, op wat voor manier? 
&;Met cases die draaien om maatschappelijke betrokkenheid creëer je automatisch een voortrekkersrol. Ik denk dat dit juist een goede ontwikkeling is. Als merken hun steentje bijdragen aan wat er speelt in de samenleving weegt dat dus zeker mee in de beoordeling. Dat zie je bij meer awardshows, kijk maar naar de ADCN Grand Prix van dit jaar (Free a Girl) en vorig jaar (Sweetie).&;

In voorgaande edities werden we regelmatig oprecht verrast door ultracreatieve en innovatieve case. Was het niveau in dat opzicht dit jaar weer zo hoog? 
&;Ik vind van wel. In onze categorie Innovatie deed de case van  - elk horloge wordt een smartwatch - het heel goed. Dat is misschien ook het charmante van de SpinAwards, de overlap van mediabedrijven, start-ups en digital-minded creatieve bureaus die met elkaar strijden om innovatieve, digitale Ideeën op het podium te krijgen.&

&;Wel had ik meer Virtual Reality-cases verwacht, maar wellicht dat we die volgend jaar pas echt goed terug zien bij de inzendingen.&;

Bepaalde merken waren bij de SpinAwards altijd ‘haantje de voorste’ (in de positieve zin van het woord), welke van die merken lieten het dit jaar afweten? 
&;Er waren geen hele grote verschillen met voorgaande jaren. Zo maakt KLM er inmiddels een traditie van om goed vertegenwoordigd te zijn, met dit jaar opnieuw vier genomineerde cases.&;

&;Over het algemeen waren de jury&;s een stuk strenger dan voorgaande jaren. Tegenwoordig moet elke case goed doordacht ingestuurd en gepresenteerd worden. Daarbij ontkom je dus niet aan een goede casefilm. Nieuw was daarbij de tussenstap in de vorm van een nominatieborrel, waar je kan horen wat voor vragen de vakjury nog heeft bij je case. Die learnings kun je vervolgens meenemen naar de presentatie aan de jury op de SpinAwards Day.&;

&;Kortom, hulde voor de winnaars, want het winnen van een SpinAward is er zeker niet gemakkelijker op geworden.&;

is oprichter van digitaal reclamebureau Kong (2007). Kong werd later overgenomen door N=5. In 2011 werd Vijn creative managing director bij TBWA\Neboko. Sinds februari vorig jaar is hij partner geworden bij dat bureau.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie