In de Verenigde Staten maakt de e-reader een sterke ontwikkeling door. Producten van grote partijen als Sony en Amazon.com vinden daar al aftrek.
Nederlandse gebruikers van e-readers zijn er nog nauwelijks. De Reader van Sony heeft alleen nog maar de oversteek naar Groot-Brittannië en Frankrijk gemaakt. Wie een Kindle van Amazon wil bemachtigen, moet daarvoor naar de Verenigde Staten en genoegen nemen met Engelstalige content.
Amazon gaf vorige week de markt een nieuwe impuls door een grotere versie van zijn Kindle te presenteren. Daardoor is het ook mogelijk om op een prettige manier kranten te lezen. The New York Times, The Washington Post en de Boston Globe gaan er deze zomer mee experimenteren.
Nederlandse krantenuitgevers zeggen ook klaar te zijn voor digitale distributie. NRC Media, onderdeel van PCM, begon ruim een jaar geleden met de verspreiding van NRC Handelsblad via de iLiad, een e-reader die is ontwikkeld door iRex Technologies, een spin-off van Philips.
Helemaal vlot ging dat niet, er werd nogal getwijfeld over het nut van de iLiad. Maar NRC Media heeft zonder veel inspanning toch zo'n tweeduizend iLiads verkocht. ‘En daarmee durven wij te stellen dat we de grootste wederverkoper van dit product zijn’, zegt marketingmanager Charles Lansu. ‘Het is echt nog een nichemarkt. Het wachten is op grote partijen als Apple, Dell en Hewlett-Packard. Alleen zij kunnen de markt openbreken.’
Telegraaf Media Groep (TMG) zegt ook te wachten op een grotere penetratie van de e-reader. ‘Wij zijn geïnteresseerd in alle vormen van dragers waarop wij onze content kunnen krijgen. We kunnen zo de overstap maken naar de Kindle, maar dan moet er wel een markt zijn’, aldus woordvoerder Hans Elekan.
Een probleem blijft voorlopig de prijs. De iLiad kost in combinatie met een digitaal abonnement op NRC Handelsblad 699 euro. Voor de nieuwste Kindle van Amazon moet nog altijd 489 dollar worden betaald.
Volgens Daniel Ropers van Bol.com is het in Nederland noodzaak dat Nederlandse partijen gezamenlijk hun schouders eronder zetten. ‘Amazon zal niet veel belangstelling voor ons hebben. Daar is onze markt te klein voor. Tegelijkertijd is er in Nederland geen partij die even 20 miljoen euro steekt in het afkopen van de rechten, de technische infrastructuur en de marketing van het apparaat.’
Bol.com kijkt naar eigen zeggen al anderhalf jaar naar de distributie van digitale content. Het bedrijf wil geruchten dat het nog dit jaar een op Nederland gerichte e-boekendienst introduceert, niet ontkennen. Het bedrijf sluit ook niet uit met een eigen e-reader te komen.
Een besluit is echter nog niet gevallen, zegt Ropers. ‘Belangrijk is dat niet alleen partijen die de content aanbieden er blij van worden. Dat is bijvoorbeeld misgegaan in de muziekindustrie met digitale downloads. Voor ons is het van belang dat er een product komt dat ook voor de consument relevant is.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!