[Door Ben Verleg]
‘Wij helpen Almeerders hun dromen realiseren.’ Zo luidt de eerste zin van de visie van de gemeente Almere in het Veranderplan De veranderrichting.
Soms wordt er niet zo bij stilgestaan dat de interne communicatie aan dezelfde eisen moet voldoen als de externe communicatie. En dat de externe communicatie vooral ook intern kan werken.
Bij organisatieverandering draait alles om duidelijkheid. Ik noem de top-3: doel, aanleiding en met wie?
Ik lees het nog eens. Het staat er echt: de gemeente Almere wil de inwoners van de stad helpen hun dromen te realiseren... Waar die inwoners van dromen weten we niet en daar komen we verder ook niet achter als we het plan doornemen.
Dan de aanleiding, het waarom. Welk probleem of vraagstuk wil men in Almere met het nieuwe plan oplossen? In de paragraaf ‘aanleiding’ zegt het plan eerst dat er heel veel goed gaat, maar: het kan nog beter. Het directieteam heeft een analyse gemaakt waarin kenmerken naar voren komen ‘die ons functioneren en onze doorontwikkeling naar de toekomst belemmeren’. Het probleem zit in de kenmerken die belemmerend zijn. Als we niets veranderen dan zullen wij straks niet in staat zijn om de dromen van Almeerders te helpen realiseren. Zo is de redenering.
Als we weten wat het probleem is, kunnen we bepalen wat er nodig is om het gewenste resultaat te bereiken. Het plan geeft als antwoord dat het gaat om meer slagvaardigheid, eenheid en samenhang. En dat moet vervolgens uiteraard in balans komen met wat ‘maatschappelijk en door de organisatie wordt gevraagd’. Nu kent het takenpakket van een gemeente een grote mate van diversiteit. De enige samenhang is dat deze taken betrekking hebben op het gebied van de gemeente. Onduidelijk blijft waarom die verschillende taken meer samenhang zouden behoeven.
Een belangrijke voorwaarde voor het welslagen van veranderplannen is betrokkenheid. De analyse is gemaakt door het directieteam. Wellicht hebben zij medewerkers meegenomen in hun denken. Laten we het hopen.
Door eisen te stellen vanuit communicatie komen de onduidelijkheden op tafel. Zolang die niet zijn opgelost heb je geen boodschap, althans niet een boodschap die aankomt. De veranderplannen eindigen dan in een nachtmerrie.
Het is de taak van de communicatieadviseur om het directieteam uit de droom te helpen.
Ben Verleg – research & consultancy is gespecialiseerd in organisatieontwikkeling, strategische besluitvorming en innovatie.
Foto: Wikipedia
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!