'Wearables' jagen aandeel mobiel in online retail op

Het overgrote merendeel van de online aankopen zal in de toekomst plaatsvinden via tablets, smartphones en 'wearables' als smartwatches en Google Glass.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tot die conclusie komt de expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 in een vandaag gepubliceerd rapport. Het onderzoeksprogramma, dat is geïnitieerd door zestien brancheorganisaties, wil licht werpen op de vraag welke touchpoints (contactpunten tussen de(online retailer en de consument) in 2020 dominant zullen zijn en hoe retailers hierop kunnen inspelen.

De expertgroep voorziet dat in 2020 de consument voor het overgrote deel van de online aankopen de mobiel en tablet zal gebruiken. Met de nieuwe categorie van wearable devices zoals smartwatches en glasses zal dit aandeel tot 70 procent groeien. In 2013 lag dat percentage nog op 35 procent. Interactieve televisie zal in 2020 naar verwachting een aandeel van 9 procent hebben in de online aankopen. Het aantal online aankopen met desktopcomputers en laptops zal in 2020 met meer dan de helft zijn teruggelopen.

De afgelopen jaren is het aantal touchpoints enorm toegenomen. Met de komst van draagbare smart devices zal deze ontwikkeling zich doorzetten. Hierdoor zal ook de manier waarop consumenten online shoppen veranderen. Online retailers zullen de consument minder vaak in hun eigen (web)winkel krijgen, zegt Iskander Smit, voorzitter van de expertgroep Future Touchpoints en strategy director bij Info.nl. ‘Er zullen nieuwe business modellen ontstaan, waarbij het de vraag is welke rol de consument kan én wil vervullen. Een voorbeeld kan zijn om de fysieke winkel niet te gebruiken als verkooppunt, maar als proeflokaal.’

De expertgroep Future Touchpoints beschrijft in haar rapport ook vier toekomstscenario’s van touchpoints en de invloed op online aankopen in 2020. Daarnaast geven de experts aanbevelingen voor (online) retailers om al in 2014 in te kunnen spelen op deze scenario’s. Het gehele rapport is  gratis te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie