Door: Justin van Creij
Een mening geven als student over reclame op een platform waarvan het publiek vooral bestaat uit de ‘professionals’ in het vak is iets waar je wel twee keer over nadenkt. En zelfs dan gooi je jouw mening nog vaak overboord, want wat weet ik nou als ‘amateur’?
Ik zet hierboven de term ‘amateur’ weg als iets negatiefs, dat heb ik altijd gedaan. Voor mij betekent ‘amateur’ iemand die zijn vak nog niet verstaat, nog heel wat te leren heeft. En ik wil natuurlijk een ‘professional’ worden want dan ben ik slim, weet ik alles en mag ik dingen zeggen. Want die kloppen dan natuurlijk altijd.
Deze mindset is me bij gebleven tot de middag na mijn eerste artikel op Adformatie-online. Ik werd gefeliciteerd door een leraar met mijn eerste artikel.
“Proficiat met je artikel!”
“Thanks, toch even een drempeltje om als student een mening te uiten in een blad vol met pro’s.”
Het antwoord van mijn leraar Jeroen Bouweriks, dat daarop volgde heeft mijn hele manier van denken overhoop gegooid. En dat wil ik graag ook met jouw denkwijze doen. Want ik denk dat je eigenlijk liever‘amateur’ bent dan een‘professional’.
Want wat houden beide termen in, als we terug gaan naar de oorsprong van deze woorden?
Een professional is een persoon die de normen van onderwijs en kennis voor een bepaald beroep onder de knie heeft om zo zijn taak te kunnen vervullen.
Een amateur stamt af van het Franse amateur ‘liefhebber van’ wat zijn oorsprong vind in het Latijnse Amator ‘Minnaar’. De term word gebruikt voor mensen die minnaar zijn van een bepaald vakgebied, niet op het verdienmodel erachter. Vaak zijn amateurs auto-didacten die zoals ik al zei werken uit onuitputtelijke liefde voor het vak.
En ik zeg het nog een keer, amateurs werken uit onuitputtelijke liefde voor het vak. Amateurs zijn gepassioneerd over wat er in het vakgebied gebeurt, kunnen geroerd raken van pareltjes en kunnen zich opvreten bij een baggerwerkje. Reclame is een emotie, en wij vormen deze emoties. Er is geen vereist diploma en als creatief creëer je auto-didactisch jouw kwaliteiten. Bureau’s nemen je niet aan door je diploma Advertising. Bureau’s nemen je aan zodra ze gepassioneerd raken door jouw werk. Als creatief neem je geen genoegen met net genoeg kennis om te kunnen functioneren, het moet altijd beter. Niet uit geldbejag, uit passie voor het vak.
Wij zijn allemaal amateurs. En dat is iets heel moois, dat wil zeggen dat we allemaal van elkaar kunnen leren. En elke mening even waardevol kan zijn. En in zo’n wereldje vol met amateurs hoeven wij studenten dus niet bang te zijn om onze mening te geven, zolang het maar uit liefde voor het vak is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!