Het platform werd ruim twee jaar geleden opgericht op initiatief van Bert Hagendoorn, met als founding fathers de bureaus MediaMonks, Fabrique, TamTam, Achtung, Momkai, Code d’Azur, DDB & Tribal Amsterdam en Random Studio. De eerste drie waren al lid van DDA, met de nieuwe samenwerking treden ook de overige vijf bureaus toe. Het aantal leden van de branchevereniging gaat hiermee door de magische grens van honderd digitale bureaus.
Erg leuk natuurlijk dat DDA vijf nieuwe leden kan beschrijven, maar dat was niet de ware reden zijn om toenadering te zoeken, beaamt DDA-voorzitter Adjan Kodde (rechts op de foto): ‘Voor ons was het een grote wens om krachten te bundelen, gewoon omdat we met dezelfde thematiek bezig zijn. Zowel wij als de Dutch Digital Design trekken er hard aan om de Nederlandse digitale creatieve sector internationaal meer zichtbaar te maken. Mede om onze sector nog interessanter te maken voor aanstormend talent en meer voordeel te halen uit synergie. Door de samenvoeging kunnen de initiatieven nog beter op elkaar worden afgestemd waardoor het effect sterker wordt.’
Verwarring
De bundeling moet primair voor een efficientere inzet van krachten zorgen, maar er wordt ook een bron van verwarring mee weggenomen. Kodde: ‘Voor partners in het buitenland was het wel eens verwarrend dat er twee partijen actief zijn met hetzelfde doel. Daarbij had Bert met Dutch Digital Design een naam bedacht die ook wordt gebruikt voor het aanduiden van onze bedrijfstak. Als wij het over Dutch digital design hadden in het buitenland, was het voor onze gesprekspartners vaak niet duidelijk of het dan over het vakgebied of over de club Dutch Digital Design.’
Niet alleen over de grens kwamen Dutch Digital Design en DDA elkaar regelmatig tegen, ook in eigen land was er al veelvuldig sprake van ‘parallelle trajecten’, zegt DDB & Tribal Amsterdam directeur Ivo Roefs, sprekend namens de DDD. ‘Adjan en ik kwamen elkaar tegen bij de HvA voor de internationale topleiding, de master Digital Design. Zowel Nederland als Amsterdam merken de creatieve sector aan als Topsector en daarom waren wij nog meer gesterkt om een podium voor digital design te bouwen. En we trekken samen op in ‘Made in Amsterdam’, een gezamenlijk initiatief dat Amsterdam op de kaart wil zetten als creatieve hoofdstad.’
Roefs stelt vast dat Dutch Digital Design in korte tijd veel heeft bereikt. ‘We hebben op de Advertising Week in Londen gepresenteerd, we hebben een podium gecreëerd in Cannes, stonden met sprekers op verschillende events, in publicaties, nog veel meer. Maar uiteindelijk drijft dit alles op vrijwilligers. Op een gegeven moment moet je je dan de vraag stellen: gaan we op deze manier verder, of schakelen we bij en vormen we ons om tot brancheorganisatie? Dat laatste is natuurlijk onzin. Met DDA is er al een prima functionerende branchevereniging. Daarom hebben we besloten om met z’n allen aan te haken. En als dat de uitkomst is, is het ook logisch om aan te sluiten als lid.’
Taskforce
In de nieuwe situatie krijgt de groep Dutch Digital Design-bureaus de status van taskforce binnen de DDA. Roefs ziet vergroting van slagkracht als belangrijkste winstpunt. ‘Het is onze sterke ambitie om Nederland neer te zetten als land waar ze erg goed zijn in digital design. Met deze krachtenbundeling komt dat doel een grote stap dichterbij. We kunnen meer energie steken in allerlei activiteiten, terwijl we een krachtiger geluid kunnen laten horen doordat we nu deel uitmaken van een club met meer dan honderd leden.’
En Bert Hagendoorn blijft de kartrekker van de taskforce Dutch Digital Design?
Kodde: ‘Jazeker, hij is degene die het heeft opgezet, groot heeft gemaakt en goed uit kan dragen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!