door Tim Voors
Tokyo, wat een fijne stad. Direct voel ik me er helemaal thuis, en veilig, ook al is alles anders en vreemd. Stad van 30 miljoen mensen, super weinig auto's op straat, en fietsers mogen hier meer dan koeien in India, zelfs van door rood licht rijden kijkt niemand op. Kriskras door de stad met een map app, wat een feest. En het eten: aaahhhhhhh.... Nog beter dan ik had durven dromen, op elke hoek een heerlijk tentje.
Ik wou graag zelf zien hoe Japan innovatie integreert in de dagelijkse business en maakte afspraken met vier bureaus en een zelfstandig ondernemer in Tokyo.
Deze week rapporteer ik. Vandaag over mijn bezoek aan de Spaanse artdirector en illustrator Luis Mendo.
Ik heb samen met Luis Mendo (foto, links) op de Kunstacademie van Groningen gestudeerd en zocht hem natuurlijk nu ook in Tokyo op om zijn verhaal, als startende ondernemer in Japan, te horen.
Over ondernemen in Tokyo:
Luis Mendo: ‘Ik woon hier nu al twee jaar en heb een breed klantenpakket: 30 procent van mijn werk is nog voor Nederland (wekelijks voor de Volkskrant reisrubriek), 10 procent van mijn klanten zijn Japanse bedrijven, en 60 procent van mijn tijd werk ik voor Gaijin. Gaijins zijn buitenlanders die in Japan wonen, allochtonen.
‘Een Japanse klant werven kan soms twee jaar duren. Cold calling werkt absoluut niet, het gaat allemaal via doorverwijzingen en vertrouwen hier. Ik word vaak rechtstreeks ingehuurd door kleine merken. Ik maak dan hun hele identity, site, illustraties et cetera maar wil dan wel altijd de creatief directeur van het bedrijf worden om de structurele communicatie te managen en de kwaliteit hoog te houden. Zo heb ik veel meer invloed en controle. Ik doe dat nu voor een klein schoenmerk waar ik ook betrokken ben bij het ontwerpen van de schoenen. Super leuk.’
Over zijn werkplek:
‘Ik werk hier in een shared work space van een prachtige man. Hij was een echte Japanse hippie in de jaren zestig, bouwde een meubelbedrijf en verkocht het voor veel geld. Nu investeert hij alleen in mensen. Hij zet creatieve broedplaatsen op, local farm markets en een drukkerij. Het is een grote open ruimte met 80 procent Japaners en 20 procent Gaijins, en kost maar 260,- per maand. Het leven is hier, in tegenstelling tot wat iedereen denkt, goedkoper dan in Nederland. Ook betaal je veel minder belasting en is het leven zo veel relaxter. Ik voel me veilig en vrij, en was ook een klein beetje klaar met het gezeik in Nederland. Ik droom ervan om hier in Tokyo net zo’n naam op te bouwen als ik in Nederland had.’
Luis Mendo
Luis Mendo begon zijn carrière in Spanje in 1994, verhuisde naar Amsterdam en vertrok in 2013 naar Tokyo. Daar werkte hij eerst bij Lava en vestigde zich vervolgens als zelfstandig ontwerper van tijdschrift design en identities. Op dit moment werkt Mendo in Tokyo als freelance artdirector, illustrator, leraar en spreker.
Gisteren schreef ik over Ogilvy & Mather Japan, dinsdag over Dentsu en maandag over TBWA\Hakuhodo Disruption Lab.
Morgen: Ultra Super New Tokyo.
Tim Voors is interim creative director
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!