New Dutch Wave zet Nederlandse creatieve ondernemers in de spotlights tijdens SXSW 2018. Volgens de organisatoren (o.a. Arne Koefoed van Wink, een creatief bureau dat events, shows en decor ontwerpt) zijn Nederlanders experts in festivalinnovatie. ‘Tijdens SXSW wilden we laten zien dat Nederland eigenlijk de ruggengraat is van de wereldwijde festivalcultuur. Nederlandse bedrijven lopen voorop als het gaat om duurzaamheid en verzorgen de regie van grote festivals in Amerika of China.’
900 festivals per jaar
Of Nederland echt een grotere rol speelt dan bijvoorbeeld de Verenigde Staten (met vooruitstrevende festivals als Coachella en Burning Man) is niet te zeggen. Daarover zijn geen cijfers bekend, maar met zo'n 900 festivals per jaar (bron: Festival Monitor 2017) hebben we in Nederland volop ruimte om te experimenteren en dat gebeurt ook.
'Nederlanders zijn efficiënt'
Volgens Koefoed zijn Nederlanders vooral goed in festivalorganisatie, omdat ze efficiënt werken. Wat kan hij zelf leren van SXSW? 'De serendipity (red. onverwachte ontmoetingen en bruikbare vondsten, terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders) hier is heel bijzonder. Dat komt ook doordat zoveel disciplines samenkomen. Zoiets kennen we nog niet in Nederland.'
In diverse presentaties bespraken experts 'the secret sauce' van festivalinnovatie. Het bleef niet bij presentaties: samen met dj Joost van Bellen liet de organisatie 's avonds zien dat Nederlanders echt een feestje kunnen bouwen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!