Premium

Waarom het eindelijk lente wordt bij Sanoma-SBS

Het lijkt Sanoma-ceo – en vanaf oktober ook SBS-baas - Peter de Mönnink daadwerkelijk te lukken om de muren tussen de twee mediaconcerns te slechten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met van Peter de Mönnink als ceo van SBS Broadcasting lijken de mediabedrijven Sanoma en SBS eindelijk echt samen te smelten. Het is bijna de tegenovergestelde situatie als in december, toen John de Mol (Talpa) en de Finse top van het bedrijf rollend over straat gingen en de twee concerns weer leken te gaan scheiden.

Sinds de bekendmaking van de overname van SBS Broadcasting door Sanoma (67% eigenaar) en Talpa (33%) in het voorjaar van 2011, was de constante vraag: hoe gaan Sanoma en SBS integreren? Maar beide mediabedrijven hadden de wind vervolgens niet bepaald mee. SBS – met vlaggenschip SBS6 – kampte met dramatische kijkcijfers, terwijl Sanoma vanaf 2012 op de advertentiemarkt (print) enorme klappen kreeg.

Het jaar 2013 kan voor zowel Sanoma als SBS gezien worden als het jaar van de grote onrust, of laten we zeggen disruptie. Bij SBS deed directeur Georgette Schlick vergeefse pogingen de tv-zender(s) weer op koers te krijgen. Haar vertrek in het voorjaar van 2013 was dan ook geen verrassing. De Fin Hans Edin, directievoorzitter van Sanoma-dochter Nelonen Media werd er neergezet als interim-ceo.
De grote reorganisatie die per 31 oktober 2013 bij Sanoma werd aangekondigd en waarbij flink in het personeelsbestand en het bladenportfolio zou worden gesneden, was een slag voor het bedrijf die lang doordreunde. Sanoma-ceo Dick Molman verliet het bedrijf per 1 november.
Een volgend dieptepunt kwam in december toen een gefrustreerde John de Mol liet weten SBS volledig te willen overnemen van Sanoma (bod: 373 miljoen euro). De Mol zou van mening zijn dat Sanoma te weinig in de ontwikkeling van digitale activiteiten van SBS investeerde. De uitgever zou bij de integratie van de twee bedrijven kostenreductie voorop hebben staan, terwijl er volgens De Mol juist in de zenders moest worden geïnvesteerd. Sanoma weigerde en probeerde juist de grip op SBS te vergroten.

Utopia
Na december ging deze storm plotseling weer liggen. Bij SBS6 ging het vanaf januari lopen qua programmering en kijkcijfers. De boel werd vlot getrokken dankzij John de Mols megaproject Utopia. Het kijkcijfersucces zorgde voor een nieuwe lente bij het tv-bedrijf dat prompt nog meer hits in huis bleek te hebben.
Sanoma had ondertussen Peter de Mönnink per 1 januari 2014 benoemd als ceo. En die kreeg de boodschap mee om te reorganiseren bij Sanoma, de muren tussen Sanoma en SBS te slechten en ze meer met elkaar laten samenwerken. Onvermijdelijk bij het aanstellen van een nieuwe ceo is dat er posities sneuvelen en dat hij een team om zich heen wil verzamelen waarmee hij – in dit geval De Mönnink - goed kan werken. Waarvan akte: op veel belangrijke posities bij Sanoma verschenen nieuwe mensen.

Silo&;s
Inmiddels heeft hij het binnen ruim een halfjaar voor elkaar gekregen om Sanoma en SBS meer naar elkaar toe te brengen. Zo werkt het team van nieuwe cco van Sanoma Erik-Jan Gelink nauw samen met de commerciële baas van SBS Peter Mulder en komt er vanaf dit jaar daadwerkelijk een vertaling van Sanoma’s tijdschriftmerken naar televisie, om te beginnen met drie formats. Nu is de volgende stap het ontsluiten van het grote datanetwerk.

Directeur televisie van SBS Remko van Westerloo laat zich in een interview dat volgende week in Adformatie verschijnt zelfs ontvallen dat de De Mönnink ‘de drijvende kracht is achter het slechten van de silo’s’. Ook John de Mol is positief over de nieuwe lente bij Sanoma-SBS, zoals vandaag blijkt uit zijn reactie op de benoeming van De Mönnink bij SBS: ‘Peter heeft de brug geslagen tussen Sanoma en Talpa en ik verheug me enorm op de samenwerking met hem.&;

Hoe anders zag het er nog uit in december vorig jaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie