Vlijmscherpe doelgroep? Maak een klantbord!

Een doelgroep. Mannen. Tussen de 40 en 50. HBO plus niveau. Helder? Nee, natuurlijk niet.Deze doelgroep is moeilijk te raken. Omdat hij niet scherp is.Hoe maak je hem wel scherp? Ik leg de truc graag uit! 4 stappen om van je doelgroep een Klantbord te maken!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar stel je dit voor:
Rob, 47 jaar. Grijs op de slapen. Rob is verantwoordelijk voor een afdeling van 200 man personeel. Rob zijn probleem is, dat hij zijn mensen niet kan inspireren. Rob werkte eerst 40 uur. Nu werkt hij 80 uur. Hoe hard hij ook werkt, het lukt hem niet om zijn mensen geïnspireerd te krijgen. Dat frustreert hem enorm. Rob is getrouwd met Josée, zijn jeugdliefde. Josée is huismoeder. Zo kan Rob zich volledig op zijn werk storten. Momenteel doet hij dat ook in het weekend. Daar baalt Josée van. En terecht, vindt ook hun huwelijkstherapeut...

Rob draagt naar zijn werk een pak. Dan kun je zien &;wie de baas is&;. Rob draagt pakken van Gaastra, want die gaan lang mee. Hij heeft 4 dezelfde pakken. Dan hoeft hij &;s ochtend niet na te denken welke hij aantrekt. Hij heeft een bril, want lenzen, dat duurt hem te lang. Teveel gepruts. Hij zet liever zijn bril op. Functioneel, dat staat groot in Rob&;s woordenboek. Rob vindt het niet erg dat hij grijs wordt: wijsheid komt met de jaren. Daar hoef je je niet voor te schamen. Rob rijdt in een Volvo. In de auto luistert hij naar Sky Radio. Zijn lievelingsnummer is &;Still got thé Blues&; van Gary Moore...

••••••••••••••••

Stel dat je Rob een verhaal mocht vertellen? Dat gaat een stuk makkelijker. Want je hebt heel helder aan wie je het verhaal verteld. De doelgroep heeft een karakter en gezicht gekregen.

Stel je voor dat elk bedrijf van zijn doelgroep een klantbord (een visueel karakter van zijn ideale klant) heeft. Die staat bij elke medewerker op het bureau. Dat zou geweldig zijn! Maar hoe doe je dat? Hoe maak je een klantbord?

••••••••••••••••

4 Stappen om zelf een klantbord te maken:

1: Maak een persona.
Een persona is een karakterbeschrijving van een specifiek en ideaal persoon uit je doelgroep. Je gaat uit van de globale beschrijving van je doelgroep. Maak deze beschrijving je zo concreet mogelijk. Is 60% van je doelgroep man? Dan is je persona een man. (Of je maakt twee persona&;s. Één man en één vrouw. Dat mag ook...) Is de leeftijd van de doelgroep tussen de 40 en 50. Prima. Stel dat 70% van de doelgroep ouder is dan 45, dan maak je de persona 47 jaar. Geef hem ook een logische naam. Hoe heten mannen die nu 47 zijn? Eric, Rob of John?

2: Vertel zijn verhaal!
Wat denkt hij? Wat zegt hij? Wat voelt hij? Wat doet hij?
Wat is zijn probleem? En wat is de oplossing die jij (je organisatie of product) hem biedt?

3: Beschrijf hem.
Beschrijf hoe je persona er uit ziet. Hoe gedetailleerder je persona is, hoe beter. Heeft hij een bril? Heeft hij Wax in zijn haar? Verft hij zijn haar?
3B: Waarom?
Heeft je persona een snor? Waarom? Waarschijnlijk heeft hij daar een reden voor? Wil hij stoer overkomen? Mannelijk? Waarom is dit belangrijk voor hem? Draagt hij een spijkerbroek? Een hippe? Ook al is hij 47? Misschien wil hij zich jonger voordoen dan dat hij werkelijk is?

4: Geef hem een gezicht.
Maak je persona visueel! Teken hem, maak een collage, zoek desnoods een model en fotografeer hem. In vol ornaat! Met snor, Gaastra-pak of hippe spijkerbroek, grijs haar op de slapen. Print hem uit. Plak hem op een stuk karton. En doe er zo&;n handig standaardje achter, zodat je hem makkelijk overal neer kunt zetten.

5 Gebruik hem!
Bij elke vergadering, overleg, of productontwikkeling zet je hem neer. En bij elke beslissing zeg je... "Ja, mooi verhaal, maar wat vindt Rob* er van?"

* of Bart, Irma of Fatima....

Succes met het maken van je klantbord! Ik heb een model gemaakt om je te helpen met het maken van je persona.

Armijn Woudman

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie