Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in hun eigen werkgever, meer dan in de overheid, media en ngo’s. Dat blijkt uit de Edelman Trust Barometer 2019: 'De cirkel van vertrouwen wordt kleiner, en mensen stellen het meeste vertrouwen in relaties waar ze directe invloed op hebben’. Het vertrouwen dat we hebben in media is lager dan het vertrouwen in de eigen werkgever. Zowel voor het door Edelman benoemde ‘brede’ als het ‘geïnformeerde’ publiek.
Geen bewijs van vertrouwen
Nu kan het zo zijn dat media naast hun publieke rol ook een rol hebben als werkgever voor hun medewerkers. In dat kader zijn de gebeurtenissen van de afgelopen periode wel opmerkelijk. Bij de NPO is er sprake van een machtsstrijd. De keuze van ‘Open NPO’ werkt voor de omroepen als een rode lap. Volgens een artikel in het Financieele Dagblad van 28 december 2018 is ‘Open NPO het bewijs dat de NPO bezig is de macht nog verder naar zich toe te trekken. De aangekondigde prijsvraag zien zij als een miskenning van hun eigen kennis en kunde’. De NPO, stellen de omroepen, is geen zendgemachtigde maar gedraagt zich wel als zodanig. Dus schreven de omroepen vertegenwoordigd in het CVO (college van omroepen) een eigen advies buiten het medeweten van de NPO. Niet echt een bewijs van vertrouwen zou je kunnen stellen.
Piet Paulusma
Bij de commerciële omroepen is het niet veel beter. Piet Paulusma, toch wel een van de meest sympathieke TV-persoonlijkheden, scheurt al 23 jaar over ’s lands wegen om ergens in Nederland het SBS6 weer te presenteren. Oant moarn is voor iedere Nederlander geen onbekende Friese tekst meer. Maar begin dit jaar werd Piet duidelijk gemaakt dat hij niet langer meer in het profiel van de zender past. En met dank voor bewezen diensten mag Piet met de spreekwoordelijke Noorderzon vertrekken.
Ook bij RTL speelde er afgelopen week een vertrouwensissue. De zender wilde een documentaireserie wilde maken op het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) over het leven op een middelbare school. Alle leraren en ouders moesten voorafgaand aan de filmopnames ondertekenen of ze mee wilden doen aan de opnames voor een onbekend televisieprogramma. Om het beeld zo realistisch mogelijk te maken werden vijf oud-leerlingen gezocht om als undercover instroomleerlingen mee te draaien. Helaas ging dat niet helemaal goed want de nepleerlingen werden ontmaskerd door De Gelderlander.
Alhoewel de realiteit in de veranderende mediawereld wellicht anders doet vermoeden zijn de kijkcijfers voor de zenders nog steeds de belangrijkste KPI. Misschien is het Edelman onderzoek voor enkele werkgevers in de mediawereld een mooie wake-up call.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!