Vanaf nu dagelijks online: verslag van de grootste communicatie-oorlog van het decennium

Deze presidentsverkiezingen zijn een uitgelezen kans om lessen te trekken voor communicatie en reputatiemanagement. Reden voor Timen van Haaster om af te reizen naar Washington DC.

Door Timen van Haaster,strategisch communicatieadviseur MSLGROUP

Hoe leuk het ook is om de Amerikaanse presidentsverkiezingen te volgen, als communicatiedeskundige heb ik een heel andere kijk op dit fenomeen. Eigenlijk gaat het hier om de grootste communicatieoorlog van de afgelopen decennia. En alle disciplines komen daarbij om de hoek kijken: van crisiscommunicatie tot issue management. En van framing tot het managen van je stakeholders en reputatie.

Uitspraken over vrouwen
Denk aan de manier waarop Trump tijdens debatten en daarbuiten omgaat met de kritiek op zijn uitspraken over vrouwen, of hoe Clinton een belangrijke en waarschijnlijk doorslaggevende doelgroep zoals de Latino’s aan zich probeert te binden door een gematigde toon in het immigratiedebat. Voorbeelden te over.

Populisme
Daarnaast bieden deze verkiezingen een uniek inkijkje in bepalende trends die een grote samenleving zoals de Verenigde Staten beïnvloeden. Neem de manier waarop populisme daar duurzaam voet aan de grond krijgt, de innovatieve manieren om big data in te zetten voor het trekken van stemmen en het werven van fondsen. Of de grote verschillen tussen man en vrouw als het gaat om stemvoorkeur en belangrijke verkiezingsthema’s als gezondheidszorg, immigratie, economie, enz.

Spanning
Op 8 november is het zover en weten we het eindelijk: wordt het nu Hillary of Donald? Dit leek tot voor kort een gelopen race te zijn, maar met het weer oplaaiende schandaal rond het mailverkeer van Clinton en de slinkende verschillen in de peilingen, is de spanning weer terug. Nog een reden om dit van dichtbij te volgen.

Inzichten delen
Dit alles maakt van deze presidentsverkiezingen de ultieme gelegenheid om lessen te trekken als het gaat om communicatie en reputatiemanagement in de breedste zin van het woord. Dat is ook de reden dat ik sinds woensdag in Washington DC ben om mijn inzichten en ervaringen realtime te delen.

Bijkomend voordeel: ter plaatse is een kantoor van onze collega’s van Qorvis MSLGROUP, die veel onderzoek doen naar deze verkiezingen.

De de VS-verkiezingsweek gaat Timen van Haaster dagelijks in op de communicatiekant achter de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hij besteedt in blogs en webcasts aandacht aan onderwerpen als framing, crisiscommunicatie, social media en big data. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie