Van virtuele peepshow tot interactieve film die je kijkt als een game

Filmmakers delen hun ervaringen met digital storytelling tijdens Kick #12.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door Marjon Kragt

Een uitverkocht ‘Huis van Utrecht’ zat vorige week donderdag vol spanning te wachten op alweer de twaalfde editie van The Kick! Hét inspirerende event voor creatief Utrecht, georganiseerd door de digitale bureaus Born05, Kaliber en Greenberry. Iedere twee maanden delen vier interessante sprekers hun visie op creatie, innovatie en media. Het thema van deze avond: digital storytelling.

Slachtoffers laten zweten

Joeri Holsheimer, de eerste spreker, begon direct na zijn afstuderen aan de Film Academy met het regisseren van commercials. En dat ging hem goed af. In 2007 won hij een Grand Prix voor; &;Don’t Stop&;. Inmiddels werkt hij al drie jaar voor Wefilm, waar hij de  regisseerde (over zes mannen die in the middle of nowhere worden gedropt) die inmiddels 40 miljoen keer zijn bekeken.

Ook regisseerde Holsheimer de Nivea Stress-test; een prank ter introductie van Nivea&;s 48 uur deodorant. Op de luchthaven ging het filmteam op zoek naar slachtoffers en die lieten ze flink zweten! De slachtoffers werd wijsgemaakt dat ze de meest gezochte criminelen van hun land waren. Op tv, in de krant en in omroepberichten werd hun signalement beschreven. Are you stressed yet?

Virtual Reality binnen Virtual Reality

Oud HKU-student Ivo van Aart werkt sinds zijn afstuderen als regisseur en producent van korte films, videoclips en series voor VPRO en NPO. Daarmee behaalde hij onder andere een nominatie voor de Prix Europa. En dit jaar werkte hij voor het eerst met Virtual Reality in combinatie met Live performance.

Het resultaat is de , een installatie die de drager van een VR-bril een persoonlijke theatrale voorstelling voorschotelt. Verwarrend is dat de drager in de voorstelling nogmaals een VR-bril krijgt opgezet. Mindfuck. Virtual Reality binnen Virtual Reality! De VR Peepshow ging in première op Lowlands en was ook te zien op de Dutch Design Week.

Als filmmaker is Van Aart gewend om voor de kijker te beslissen waar deze de aandacht op focust. Dat is met VR natuurlijk anders. &;Want wat als de kijker per ongeluk de verkeerde kant op kijkt?&; Ivo gelooft dat het - net als in lokatietheater - het tegelijk kunnen volgen van meer acties op hetzelfde moment interessant kan zijn.

Achtervolgd door een regenbui

Tom Rijpert dacht op de HKU aan niets anders dan filmmaker worden. Toch belandde hij niet bij een filmmaatschappij, maar bij één van de grootste digitale productiebureaus ter wereld: MediaMonks. Daar richt hij zich vooral op het maken van interactieve films. Aan de hand van voorbeelden liet hij zien hoe interactie gebruikt wordt in zijn films.

Voor de korte film ;7 days of Rain&; van schoenenmerk Geox, reisde hij af naar Barcelona. Daar liet hij één man zeven dagen lang in de regen lopen. De reden? Om te laten zien hoe goed Geox schoenen het doen in een regenachtige omgeving. &;Het komt allemaal neer op een goed verhaal’, aldus Rijpert, die met deze fantastisch geschoten documentaire een Cannes Lion won.

Een film met veel meer interactie is de , met een hyperactieve Terry Crews. Deze bestaat uit een collectie miniverhaaltjes. Klik op één van Terry’s muscles en je wordt meegezogen in het verhaal. De film is zo interactief dat veel kijkers het bestempelen als een soort game die ze wilden ‘uitspelen’. Veel mensen kijken dan ook de volle 20 minuten naar de film.

(Old Spice gebruikt Youtube om direct te linken naar de Muscle Surprise site)

Product aanpassen op gedragsverandering

Wilko van Iperen is hoofd Digital bij BNN-VARA. Daar is hij verantwoordelijk voor de digitale contentstrategie, social en crossmediale concepten. Hij werkte onder andere voor Kassa, Giel en Spuiten & Slikken. Bij BNN zien ze dat het televisiekijken verandert, doordat we vaker op onze mobiel kijken en er ook sprake is van timeshifting. &;Daar moet je als BNN wat mee. Je moet je product aanpassen op de gedragsverandering van je doelgroep&;.

Bij BNN doen ze dit door crossmediale concepten neer te zetten. In een ;In Therapie&; kun je de agenda inkijken van de hoofdpersoon. Je kunt zijn afspraken zien en zelfs gemiste oproepen terugbellen! Een groot succes onder zowel kijkers als niet-kijkers van de serie.

Dat crossmediale communicatie werkt, liet Van Iperen zien aan de hand van een aantal voorbeelden, zoals &;De Slimste Mens&; app, die gebruikers de mogelijkheid biedt om de hele dag tegen elkaar te spelen; en de Giel XLapp, waarmee content van de ochtendshow nu ook ’s avonds wordt gebroadcast.

Wil jij er de volgende Kick bij zijn? Hou dan onze Facebookpagina in de gaten.

Marjon Kragt is Junior Creative bij Greenberry

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie