Trustpilot bestrijdt reviewgesjoemel met transparantie

Als eerste reviewplatform biedt Trustpilot inzicht in de manier waarop reviews tot stand zijn gekomen.

Fake reviews om de gemiddelde beoordeling op te krikken, het uitreiken van beloningen in ruil voor het schrijven van een reviews of het afkopen van negatieve reviews met kortingsbonnen; rond de beoordeling van producten en diensten op internet bestaat nogal wat onduidelijkheid. Volgens onderzoek van Radar vorig jaar gaf een kwart van de reviewgebruikers aan wel eens op een neppe review te stuiten.

Trustpilot kwam tamelijk positief uit de test van het consumentenprogramma waarbij medewerkers probeerden om zelf fake reviews te plaatsen. In de strijd tegen de nepbeoordeling (en het ondergraven van de betrouwbaarheid van online ervaringen door consumenten) zet het reviewplatform nu een volgende stap met de tool Transparent Inviting.

Transparent Inviting maakt het voor consumenten mogelijk te zien hoe ieder bedrijf reviews verzamelt, klanten hiervoor uitnodigt en hoe vaak er op reviews gereageerd wordt zodat ze zelf beter kunnen bepalen bij welke bedrijven men wel en niet wil kopen.

Reviews als fundament

De tool is een aanvulling op de eerdere rapportagefunctie van Trustpilot. Deze laat zien hoe bedrijven reviews rapporteren die in strijd zijn met de gebruikersrichtlijnen van Trustpilot. De informatie die Trustpilot nu transparant maakt geeft inzicht hoe een bedrijf reviews verzamelt, klanten hiervoor uitnodigt en hoe vaak er op reviews gereageerd wordt, en deze worden gedeeld.

“Reviews zijn het fundament waarop bedrijven en consumenten over de hele wereld relaties aangaan, vertrouwen opbouwen en werken aan verbetering. Ik ben ervan overtuigd dat het niet alleen gaat om de sterren en reviews die bedrijven verzamelen, maar juist ook om de manier waarop ze worden verzameld. Dat is wat consumenten en bedrijven ons vertellen en de reden waarom we continu innoveren om het meest transparante reviewplatform ter wereld te blijven,” aldus Peter Mühlmann, oprichter en CEO van Trustpilot.

Beschikbaar

Op de overzichtspagina van het bedrijf ziet de consument al een kleine samenvatting van de informatie en daarnaast is de informatie beschikbaar via het support center. Doorklikken levert uitgebreide aanvullende informatie op over hoe het bedrijf omgaat met reviews. Gebruikers zullen worden gewezen op de aanvullende informatie. Maar of de consument hier gebruik van maakt, blijft natuurlijk de eigen verantwoordelijkheid.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie