Weber Shandwick ziet een nieuwe trend: consumentenactivisten die merken ondersteunen door juist bij hen te kopen. Het internationale bureau heeft er ook een term voor bedacht, die we maar snel moeten vergeten: buycotting, als tegenhanger van het boycotten.
Uit een onderzoek onder Amerikaanse en Britse consumenten blijkt, volgens Weber Shandwick, dat steeds minder consumentenactivisten (59 procent) het belangrijk vinden om deel te nemen aan boycots.
Consumenten gebruiken daarentegen steeds vaker hun portemonnee om te laten zien welke bedrijven en merken ze steunen. Veruit de belangrijkste reden voor buycott-gedrag is om de reputatie van een bedrijf of merk te steunen, aldus bijna de helft van alle buycotters (48 procent).
We moeten de invloed van consumentenactivisme op de reputatie van bedrijven niet onderschatten, stelt Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist bij Weber Shandwick:
‘Terwijl bedrijven zich zorgen maken over de financiële impact van een boycot, zijn consumentenactivisten veel meer geïnteresseerd in de gevolgen voor de bedrijfsreputatie. Bedrijven die met een boycot te maken krijgen moeten hier rekening mee houden en op zoek gaan naar mogelijkheden om buycotters te mobiliseren om hun reputatie te steunen.’
Wat een belangrijke rol speelt in dit type consumentengedrag is het gebruik van social media. Zo kan er een beroep worden gedaan op social media om de recente actie van de consument te kunnen delen (39 procent), maar ook om informatie te kunnen verzamelen (23 procent).
Het volledige rapport van Weber Shandwick is hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!