Topmanagement geeft in interne communicatie te weinig het goede voorbeeld

Trendonderzoek Interne Communicatie 2017

Internecommunicatieprofessionals vinden het belangrijk dat het topmanagement het goede voorbeeld geeft. Toch is slecht 20 procent tevreden over de eigen top in deze. Meer dan de helft van de IC-professionals (55 procent) vindt dat het topmanagement zijn voorbeeldfunctie in interne communicatie namelijk onvoldoende vervult

Dat is een van de uitkomsten van het Trendonderzoek Interne Communicatie 2017 van Involve en vakblad Communicatie, dat tweejaarlijks wordt gehouden. Ruim 266 vakgenoten uit zowel Nederland als België namen aan deze vierde editie deel.

Enkele andere conclusie uit het onderzoek:

  • De IC’er geeft zicht gemiddeld een 6,3 voor de kwaliteit van zijn/haar werk. Van zijn klanten verwacht hij het rapportcijfer 6 te krijgen.
  • Aan de kwaliteit van de gesprekken in de organisatie hechten IC’ers een toenemend belang. Ze vinden die kwaliteit over het algemeen matig: gemiddeld geven ze er een 6,3 voor.
  • 48 procent van de respondenten heeft op dit moment nog geen rol in het verbeteren van de kwaliteit van de gesprekken, maar wil deze rol in de toekomst wel krijgen.
  • 28 procent heeft al wel een actieve rol in in het verbeteren van de kwaliteit van de gesprekken, en richt zich dan vooral op het helpen om gedeelde boodschappen te creëren; helpen om meningen boven tafel te krijgen; advies geven over gesprekstechnieken; helpen reflecteren; feedback geven op de gesprekken door observatie.

Een uitgebreider verslag van de onderzoeksresultaten vind je hier (inlog).

Foto: 123rf/Jan Mika

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie