‘Flexitariërs’ hebben verschillende redenen om een dag per week het vlees te laten staan. En om op deze dag toch iets lekkers op tafel te zetten, is Verstegen (producent en leverancier van kruiden(mixen), specerijen, sauzen, marinades) nu gekomen met kruidenmixen voor vegetarische gerechten. Gaat dit de gemiddelde vleeseter helpen of moet deze niets hebben van linzensalades en pompoenschotels?
Geen inspiratiebron
Begin april dit jaar zijn deze nieuwe mixen door Verstegen geïntroduceerd. Er is nog weinig over gecommuniceerd, wat resulteert in een bekendheid van slechts 5 procent. We nemen aan dat dit nog wel zal veranderen, aangezien de meeste boodschappers niet vaak het kruidenrek als inspiratiebron voor de dagelijkse maaltijd gebruiken en het dus niet snel spontaan zullen ontdekken.
De meningen over deze nieuwe mixen zijn verdeeld. 43 procent vindt deze aantrekkelijk, maar een even groot deel spreekt het (helemaal) niet aan. Gelukkig voor Verstegen zijn flexitariërs en vegetariërs heel wat positiever. Zij geven ook iets vaker aan dat ze aan deze nieuwe mixen wel wat hebben. Voor zes op de tien personen die altijd vlees eten is dit product totaal overbodig. Zij willen gewoon graag elke dag een stukje vlees en hebben geen zin om dit te proberen.
Verstegen richt zich met dit product op de flexitariërs. Deze groep is immers al zo ver dat ze niet per se afwijzend tegenover vegetarisch eten staan. Maar meer dan de helft vindt dat zij geen mixen nodig heeft om lekker vegetarisch te koken. Ook vinden deze mensen het over het algemeen niet lastig om vegetarisch te koken en kookt bijna de helft liever zonder mixen uit een pakje. Ruim vier op de tien vindt de gerechten die je met de mixen kunt maken wel lekker.
Hoewel de mixen origineel worden gevonden en goed voor de afwisseling, zal de verkoop nog niet snel stijgen. Dit heeft niet zozeer met de prijs te maken. Voor de vleeseters is het niet iets waar ze op zitten te wachten. Veel flexitariërs en vegetariërs weten al goed hoe ze iets lekkers zonder vlees op tafel moeten zetten en houden daarnaast niet van pakjes waarin naar verwachting veel zout zit.
Werk aan de winkel
De intentie om een nieuw product uit te proberen ligt vaak hoger dan de werkelijke aankoopintentie. Aangezien de aankoopintentie (o.b.v. prijs) onder de meest positieve groep (flexitariërs) maar iets meer dan een derde is, belooft dit nog niet veel goeds voor Verstegen. Wellicht kan Verstegen door de juiste communicatie nog een deel van de twijfelaars over de streep trekken. Dit kan bijvoorbeeld door hierin duidelijk te maken dat de mixen weinig zout bevatten en ook goed kunnen dienen als bijgerecht bij een vleesmaaltijd.
De hele Top of Flop is te lezen in Tijdschrift voor Marketing 7/8.
Voor dit onderzoek zijn in mei 259 personen van 18 jaar en ouder online ondervraagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!