Vanochtend in de Volkskrant, maar echt verrassend is het natuurlijk niet.
Tony Chocolonely, de 'slaafvrij' geproduceerde chocolade van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde die de cacao-industrie aanklaagde, staat nu zelf in het beklaagdenbankje: het commissariaat voor de media dreigt de RVU, die het programma Keuringsdienst van Waarde uitzendt, een boete op te leggen van 20 duizend euro, wegens 'ongeoorloofde reclame' in zeven uitzendingen.
Je mag geen reclame maken in programma's voor de publieke omroep. Ook al is het voor een goed doel.
We hebben er hier ook al eerder op gewezen, dat Tony (Teun van de Keuken, op foto) met zijn verhaal gevaar liep.
'De duur van de items, de frequentie van het vermelden en in beeld brengen van de chocoladereep, de wijze van cameravoering waarmee dit is getoond en vermeld, is overdreven en overdadig', schrijft het commissariaat nu streng in een brief die de RVU woensdag ontving.
Met Keuringsdienst van Waarde heeft de RVU volgens het commissariaat meegewerkt aan het in de markt zetten van een commercieel product, iets wat volgens de mediawet vrijwel verboden is voor publieke omroepen. Ook hebben de uitzendingen gezorgd voor 'een meer dan normale winst' door Tony Factory BV, het bedrijf dat speciaal voor de productie en verkoop van de 'slaafvrije chocolade' werd opgericht.
Het commissariaat nam volgens de Volkskrant in de overwegingen mee dat Van de Keuken zijn reep maakte uit ideële overwegingen: hij combineerde journalistiek met ondernemerschap om misstanden in de chocolade-industrie aan te kaarten.
Deze 'geheel nieuwe soort van onderzoeksjournalistiek' werd gewaardeerd door de boete 'te matigen' tot 20 mille.
Op 18 juli is er een hoorzitting en mag RVU en maker zich verantwoorden. Hun reactie: 'We vinden de boete te hoog'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!