De autotoezichthouder van de Amerikaanse staat Californië wil een hoorzitting met Tesla omdat het van mening is dat de autofabrikant misleidende reclames gebruikt. Die reclames zouden ten onrechte de indruk wekken dat Tesla-auto's volledig zelfstandig kunnen functioneren als een zelfrijdende auto. Dat is niet zo, oordeelt de Amerikaanse toezichthouder.
Functiebeschrijvingen en -namen onder vuur
Volgens de toezichthouder gebruikt Tesla misleidende functiebeschrijvingen en functienamen op zijn website. Zo vallen de functienamen Full Self Driving en Autopilot in verkeerde aarde.
Tesla-auto's zijn helemaal niet zo zelfstandig als de fabrikant doet overkomen, redeneert de toezichthouder. Die verwijst onder meer naar de functiebeschrijving van Full Self Driving op de Tesla-website: 'Het enige wat u hoeft te doen is in te stappen en uw auto te vertellen waar u heen moet. Als u niets zegt, kijkt uw auto naar uw agenda en brengt u daarheen als veronderstelde bestemming. Uw Tesla zoekt de optimale route uit, navigeert door stedelijke straten, complexe kruispunten en snelwegen.'
Dat klopt niet, zegt de toezichthouder. De Full Self Driving-functie mag volgens Tesla alleen gebruikt worden als de bestuurder beide handen aan het stuur heeft, dus van achterover leunen is geen sprake. Bovendien werkt Full Self Driving op dit moment alleen als bèta én moet de autobestuurder er eenmalig twaalfduizend dollar voor betalen.
Aanpassingen en boetes
De toezichthouder wil een hoorzitting met Tesla en eist dat de automaker realistischer gaat adverteren, schrijft onder meer de Los Angeles Times. Als Tesla niet meewerkt, kan het merk hoge geldboetes opgelegd krijgen. Het is ook mogelijk dat de staat Californië de verkooplicentievergunning van Tesla opschort. In dat - extreme - geval mag Tesla tijdelijk geen auto's verkopen in de Amerikaanse staat.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!