Altijd interessant, als de moreel vader en oprichter van een bedrijf er niet meer voor werkt, maar het wel kritisch blijft volgen.
Teun van de Keuken heeft zo zijn eigen relatie met het slaafvrije chocoloademerk Tony’s Chocolonely. Als de 'founding father' van Tony's is hij principieel tegen de gevestigde orde, vandaar ook de 'lonely' in de naam, verwijzend naar zijn eenzame strijd.
Zo af en toe mag hij die strijd ook tegen zijn eigen merk voeren, ook in de discussie over Zwarte Piet of niet. Tony’s kwam namelijk op zijn site met een verklaring over Piet, plus een stroomschemaatje om te bepalen welke Piet voor de lezer de meest geschikte is (altijd de roetpiet).
Tony’s formuleert behoorlijk om deze keuze heen en lijkt vooral geen vijanden te willen maken. In rijm:
Voorstanders van Zwarte Piet, zijn niet allemaal racist,
Maar ze willen niet dat hun kind straks die mooie traditie mist.
Tegenstanders krijgen nogal vaak hard de wind van voren,
Maar zij willen juist dat iedereen erbij mag horen.
Van de Keuken meent dat Tony’s hier de plank mee ‘misslaat’:
Jemig, @TonyChocolonely slaat plank mis. Zeg gewoon dat je tot conclusie bent gekomen dat zwarte piet weg moet. https://t.co/L7wiNvLEen
— Teun van de Keuken (@Teunvandekeuken) 30 oktober 2016
Ook heeft Van de Keuken kritiek op de vorm van het statement:
@DonatelloPiras @TonyChocolonely nee. bij zo'n kwestie past zakelijk statement en geen lollig rijmpje en suggestie dat tegenstanders zeuren
— Teun van de Keuken (@Teunvandekeuken) 30 oktober 2016
Bij Tony’s zullen ze overigens niet zo erg opkijken van de opmerkingen van Van de Keuken. In een interview met MarketingOnline vertelde Henk Jan Beltman, de huidige Chief Chocolate Officer vorig jaar over de spanning tussen organisatie en oprichter:
‘Als je laat zien dat je beter bent, is de kans groter dat mensen je gaan volgen. Zie het als een soort voorbeeldfunctie. Ik zie dit wel als een belangrijk onderdeel binnen onze professionalisering: we zijn uitgebreider en vriendelijker geworden. Dat zorgt geregeld voor discussie met Teun, die ondanks dat hij geen officiële functie bij ons heeft, ons kritisch blijft volgen. Maar zonder wrijving krijg je geen glans. Dat heb je nodig om een merk 'echt' te houden.’