Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van Hoi, Instituut voor Media Auditing, die vanochtend bekend zijn gemaakt. Het gaat om de totaal betaalde oplage (Print Totaal I + II).
Print
Bij de grootste krant van Nederland, De Telegraaf, was er wederom een behoorlijke daling: van 488.902 in het derde kwartaal van 2013 naar 461.116 exemplaren. In het volgende kwartaal zal duidelijk worden wat de stap naar tabloidformaat De Telegraaf heeft opgeleverd.
Ook het AD moest fors inleveren: van 365.912 naar 343.791. Bij de Volkskrant is de daling iets minder groot, maar toch meer dan 10.000 exemplaren: van 226.982 naar 216.254.
De dagbladen van NRC Media hadden het moeilijk in het derde kwartaal van 2014. NRC Handelsblad ging van 170.599 stuks naar 153.654. Bij nrc.next is de oplagedaling weer fors: van 54.471 naar 38.480. Next Zaterdag kwam uit op 8.370 exemplaren. Vergelijking met 2013 is niet mogelijk, want de zaterdagkrant werd pas in oktober vorig jaar geïntroduceerd.
Trouw daalde van 90.338 naar 86.274 exemplaren, Het Parool van 54.828 naar 48.194 en Het Financieele Dagblad van 48.353 naar 45.729.
Lichte dalingen waren er voor het Reformatorisch Dagblad: 45.755 naar 44.198 en het Nederlands Dagblad: 22.847 naar 21.234.
Digital only replica (III)
Tegenover de dalende printoplage staat wederom een goede digitale stijging van bijna alle dagbladen (Digital only replica (III)). De Volkskrant is digitaal het grootst, gevolgd door NRC Handelsblad. De Telegraaf is weer de grootste stijger. Ook Het Parool wint digitaal behoorlijk terrein.
Q3 2013 – Q3 2014
de Volkskrant 45.560 naar 57.365
NRC Handelsblad 24.813 naar 30.933
AD 22.537 naar 27.287
De Telegraaf 5.703 naar 26.681
nrc.next 12.926 naar 13.527
Next Zaterdag – 11.727
FD 13.862 naar 14.766
Trouw 8.838 naar 12.196
Ref.Dag. 5.618 naar 4.850
Het Parool 1.127 naar 5.302
Nederlands Dagblad 2.591 naar 3.021
Gratis dagbladen
De totaal verspreide oplage van Metro steeg in het derde kwartaal van 2014, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Metro ging van 362.904 naar 367.379. Spits zag in het laatste kwartaal van zijn bestaan de oplage dalen van 309.294 naar 271.472 exemplaren.
Uitgever TMG kondigde afgelopen zomer aan dat Spits per oktober zou verdwijnen en op zou gaan in Metro. In het vierde kwartaal van 2014 wordt duidelijk hoe hoog de oplage van Metro zal worden.
Oplage Instituut verdwijnt in deze vorm
De oplageregistratie wordt per 1 januari 2015 door de stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) gedaan. In maart volgen de laatste Hoi-oplagecijfers (Q4 2014) in de huidige vorm.
Lees ook: Oplagecijfers, geen MATglas
Foto: ANP.