Vorige week organiseerde TBWA\Neboko een eigen festival genaamd: ‘Cannes aan de Schinkel’. Waarom? Dit jaar vertrok er namelijk niemand namens TBWA\ richting het Cannes International Festival of Creativity. ‘Het is tijd voor de nieuwe generatie om eens een kijkje in Cannes te nemen’, aldus Rik Ledder, managing director van TBWA\Neboko.
Maar voor diezelfde generatie blijken de hoge prijzen - voor onder andere de seminars en het verblijf - een te groot obstakel. ‘En het wordt een te duur grapje om het hele kantoor op het vliegtuig naar Cannes te zetten. Omdat wij altijd in oplossingen denken, hebben wij besloten om de inspiratie van het festival naar ons kantoor te brengen.'
En zo kreeg het hele TBWA\-kantoor vrij voor een inspirerend dagprogramma. Compleet met palmbomen, rosé, net te warm weer en interessante sprekers. Lars Boering (World Press Photo), Jeroen de Coe (Sticky Studios) en Samantha Larsen-Mellor (ACNE Production) kregen ieder een uur om vanuit hun expertise het blikveld van de aanwezige TBWA\’ers te verbreden.
Het mini-congres werd besloten door Marc Leurs, Directeur Media Arts TBWA\, die zijn collega’s meenam door de tien meest indrukwekkende cases uit Cannes. De dag werd afgesloten op het terras van het kantoor met een DJ en - opnieuw - de nodige versnaperingen. Zoals het een echt Cannes-bezoek betaamt.
Talent Pitch
Naast het festival konden talenten zich opgeven voor de Talent Pitch, met als inzet een baan als creatief team bij TBWA\Neboko. Tientallen creatievelingen werden uitgenodigd en werden ‘s ochtends in twee groepen gebriefd op opdrachten voor Heineken en Albert Heijn.
Terwijl het kantoor aandachtig luisterde naar de sprekers gingen de ‘jonge honden’ aan de slag op de werkplekken van hun ‘toekomstige collega’s'. Nieuwsgierig als echte reclamedieren zijn, kon menigeen het niet laten om gedurende de dag even een kijkje te nemen bij de vorderingen van de talenten.
Uiteindelijk moesten de talenten aan het einde van de dag hun idee pitchen voor een jury van TBWA\-creatieven. Aan het begin van de dag gaf de jury mee dat de talenten zich 'vooral moesten focussen op de creativiteit van hun idee en zich niet moesten verliezen in de executie van hun pitch'. Daar zou de jury wel doorheen prikken.
Elisa Kraal en Sanne Lemmen wisten tijdens hun pitch een onuitwisbare indruk achter te laten en verdienden daarmee een contract als creatief team bij TBWA\Neboko. Zij mochten later aansluiten bij de afsluitende borrel en kregen daar officieel hun nieuwe contract in ontvangst.
Gedurende de dag probeerden de concullega's van DDB & Tribal nog wat talenten weg te lokken met een speciaal billboard. TBWA\ kon de poging wel waarderen en reageerde adequaat door het billboard te voorzien van een sticker met daarop 'gepaste' arbeidsvoorwaarden.