Recent is Albert Heijn een samenwerking met Agis Zorgverzekeringen gestart voor onder andere de online verkoop van verzekeringen.
Vreemd? AH linkt het aan het thema gezonde voeding.
Albert Heijn sluit hiermee aan bij een nieuwe reeks initiatieven op het gebied van branchevreemde verkoop van financiele producten (met een duur woord: 'Retail Finance').
Zo staat Hema inmiddels al in de top-10 van online aanbieders van verzekeringen (15.000 polissen in 2006), is Funda een succesvolle samenwerking met Independer aangegaan en zet Volkswagenbank stevig in op de verkoop van verzekeringen en kredieten via dealers.
Aan de andere kant: in de afgelopen jaren zijn samenwerkingen op dit gebied zoals Shell/ AXA (verzekeringen), C&A/ Sterpolis (verzekeringen) maar ook Albert Heijn/ AEGON (spaarrekeningen) na tegenvallende resultaten van het toneel verdwenen.
Dit keer blijft het niet bij een kortstondige hype, meldt consultant IG&H, dat vandaag een boek presenteert over dit onderwerp.
In het boek concludeert IG&H dat Retail Finance op termijn minimaal 20 procent van de totale verkoop van eenvoudige financiële producten voor zijn rekening zal nemen.
In het boek zijn tevens interviews opgenomen met: Hans Hagenaars (ING Bank), Maaike te Booy/ Sedat Yilmaz (Rabobank/ Zoekallehuizen), Bastiaan Mesu (Funda), Cisco Barao (FirstEuropa), Dennis Van Allemeersch (PayPal), Edward Reinderts (Unigarant/ ANWB), Raffaele Fiorini (Algemeen Dagblad) en Joop Korver (AON/ HEMA).
Een paar citaten van Hans Hagenaars (voorheen Postbank en nu ING Bank):
'Het aantal klantcontacten per Postbank-klant is enorm toegenomen, van 40 per jaar vijf jaar geleden tot 150 nu. Gemiddeld komt een Postbank-klant dus drie keer per week op de website van Postbank.
'Iedere keer als de klant inlogt op mijnpostbank.nl kan Postbank persoonlijke aanbiedingen doen op basis van salaris, productbezit, vermogen en burgerlijke staat,
kortom het klantprofiel van de klant.
'Internet maakt dus massa-maatwerk mogelijk. Echte
1-op-1 marketing. Je ziet dat de transparantie dan juist weer afneemt, omdat je per klant bepaalt wat het aanbod zal zijn.'
'Sterke merken winnen. De rol van advies neemt af, en de klant zoekt meer controle en gemak. 'Kan ik je vertrouwen' en 'als ik je ken, dan zit het wel goed' worden dan belangrijker.
'Bekende merken stralen dan het vertrouwen uit dat klanten zoeken. Postbank is natuurlijk een ijzersterk merk, maar dat komt vooral omdat Postbank gewoon een ijzersterk bedrijf is.
'Wat Postbank doet is voor Postbank inmiddels belangrijker dan wat Postbank zegt. Ik geloof dan ook niet dat de overstap van Postbank naar het ING-merk een echt issue wordt. Het blijft een fantastisch bedrijf, en het wordt alleen maar beter doordat ING extra competenties toevoegt.'
Het boek is als hardcopy te bestellen of als e-book te downloaden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!