Van alle acties is 50% gerelateerd aan de schaatssport. Naast algemene ‘support onze helden’ uitingen is er speciale aandacht voor individuele schaatsers met als toppers Sven Kramer en Ireen Wüst. P&G en Samsung zijn de bedrijven die met meest actief zijn met de Olympische inhaakacties.
Dit zijn enkele van conclusies vanuit de Olympische Actie Teller Sochi 2014 die bijgehouden wordt door Activate&co. Het bureau doet samen met Trendbox continu consumenten onderzoek naar de oranjebeleving rond EK/WK’s voetbal. Sinds de Olympische Spelen van 2012 in London worden ook Olympische activaties gemeten.
Een vergelijking laat zien dat de Winterspelen in commercieel opzicht duidelijk het kleinere broertje is van de Olympische Spelen in London. Bij aanvang van Sotsji 2014 zijn er 21 inhaakacties gemeten. Dat is een stuk minder dan twee jaar geleden bij de Olympische Spelen in London, toen ruim vijftig activatie campagnes werden geregistreerd.
Het zijn hoofdzakelijk de officiële sponsors van IOS of NOC/NSF die actief zijn, met Procter & Gamble voorop. Behalve met de corporate “Mijn Mam” campagne is P&G ook actief via de merken Dreft, Gillette, Pampers en Head&Shoulders. Zij begonnen ruim een half jaar voor aanvang van de winterspelen.
Na P&G is Samsung, eveneens een internationale partner van de IOS, het meest actief met de Olympische gedachten. Opvallend is dat een aantal bedrijven die sponsor zijn van Olympische Spelen hier (nog) niks mee doen. Internationaal zijn dat Coca Cola, Mc Donalds, Visa en Panasonic en nationaal Rabobank en Nuon.
Een mogelijke oorzaak is het negatieve sentiment rond de Winterspelen als gevolg van Poetin's anti-homobeleid. Amnesty International voert campagne met onder andere een radiocommercial, waarin het Nederlanders oproept om een petitie te tekenen, tewrijl reisorganisatie Corendon campagne voert met een knipoog en “50% Roze korting” biedt op vliegreizen naar Sotsji.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!