Veel bedrijven meten het succes van hun social media inspanningen aan de hand van hun aantal Facebook fans, twitter followers, en site-bezoek vanaf social media. Die eerste twee ‘vanity metrics’ zeggen echter niets, en de laatste is te beperkt om als maatstaf te hanteren. Beter is het om hiervoor de volgende KPI's te hanteren:
Reach – het absolute bereik van je social media accounts
Influence – de relatieve invloed van je social media accounts
Authority – de relatieve autoriteit van je social media accounts
Activity – de activiteit van je fans en followers op je social media accounts
Virality – de relatieve viraliteit van je social media posts
IPM – Interactions Per Mille, een belangrijk index cijfer
EdgeRank – de ranking die bepaalt welke fans jouw posts nog zien
Post performance generic – het best presterende post type en moment
Post performance specific – de post lifetime, affinity, timing, virality en engagement
Engaging keywords – de top keywords die de meest engaging posts genereren
Social impact – de impact van je website of webshop binnen social media
(bijdrage aan) traffic naar en conversie in de website, webshop of fysieke winkel(s)
Bovenstaande is een overzicht van het 'wat'. Over het 'hoe', dus hoe je dit meet, is bijna een boek vol te schrijven. Dat past zeker niet in één molblogbericht, dus daar zal ik later hier op molblog wel eens dieper op ingaan. Mocht je niet zolang kunnen wachten, stuur mij dan een tweet via @fransjanboon">@fransjanboon.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!