Volgens hen vervullen social media de rol van CRM instrument. Hiermee wordt een ooit veelbelovende strategie, die bij de implementatie meestal verviel tot een verzameling logge systemen en databases, weer afgestoft. Het is inderdaad een gegeven dat social media bevolkt worden door consumenten die allemaal klant zijn van diverse bedrijven, waardoor deze hier hun klanten kunnen informeren, adviseren en servicen. Kortom, de relatie met deze klanten managen.
Dit klinkt interessant en ik sta hier grotendeels achter, maar toch plaats ik hier twee kanttekeningen bij:
1. binnen social media bepalen gebruikers (/consumenten/klanten) hoe waarover wordt gecommuniceerd, bedrijven en marketeers kunnen alleen door participatie in deze communicatie invloed uitoefenen;
2. actieve groepen binnen social media ontstaan en groeien organisch, zonder tussenkomst van derden (uitgezonderd het betreffende social medium zelf). Iets als de H&M Hyve lijkt hierop een uitzondering, maar ook hier zijn de gebruikers verantwoordelijk voor de groei, activiteit en communicatie.
Bedrijven en marketeers zouden beter lering kunnen trekken uit de elementen die social media succesvol maken en deze toepassen binnen hun eigen klantomgeving. Dus, faciliteer dat klanten met elkaar kunnen communiceren, ervaringen delen, elkaar helpen bij het gebruik van een product of dienst, etc. Leer hiervan. Participeer hierin zelf als gesprekspartner (bottom up) in plaats van manager/machthebber (top down) en grijp alleen in bij ongeregeldheden. Pas dan heb je een social medium in handen wat inderdaad als CRM instrument kan fungeren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!