Ruim kwart Nederlandse consumenten koopt per ongeluk namaakproducten online

Direct gevolg voor merken: verlies van reputatie en consumentenvertrouwen.

28 procent van de Nederlandse consumenten heeft zonder het vooraf te weten online namaakproducten aangeschaft. Hieronder vallen alledaagse producten zoals cosmetica, huidverzorgingsproducten, supplementen, maar ook medicijnen.

Aldus onderzoek van merkenbureau MarkMonitor, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Vitreous World. Het doel was het online koopgedrag rondom consumentengoederen te onderzoeken, waaronder cosmetica, toiletartikelen, medicijnen, vitaminen en supplementen. Er deden respondenten mee in 10 landen: Engeland, Amerika, China, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje en Zweden.

51 procent van de Nederlandse consumenten vindt deze namaakproducten via zoekmachines. Andere online kanalen die worden genoemd zijn marktplaatsen, mobiele apps en advertenties op social media.

‘De dreiging van vervalsers schaadt zowel merken als consumenten’, vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland bij MarkMonitor. ‘Bij merken gaat het om het verlies van inkomsten, reputatie en consumentenvertrouwen. Wanneer het gaat om cosmetica, medicijnen, huid- en zonverzorging, zijn de gevolgen voor consumenten veel groter. Dit heeft directe invloed op de gezondheid.’ Merken zouden hierin stappen moeten zetten, aldus Day.

Zo blijkt uit het onderzoek dat 34 procent van de respondenten het merk verantwoordelijk houdt voor de aankoop van namaakproducten en vindt dat het merk hen hiervoor moet behoeden.

In Denemarken (44 procent), Zweden (43 procent) en Engeland (42 procent) was dit percentage het hoogst. Dit wordt versterkt door het feit dat bijna twee op de vijf consumenten die onbewust een namaakproduct kochten, bij het merk gingen klagen.

23 procent van de respondenten acht zichzelf trouwens verantwoordelijk voor de aankoop van namaakproducten. Onder de Engelse consumenten ligt dit percentage het hoogst (35 procent).

beeld: 123rf

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie