Reputatiemanagement: 3 voors en 3 tegens

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor reputatiewatchers zijn het interessante tijden. De een na de andere topman (of topvrouw, zoals deze week de Duitse minister van plagiaat ) valt van zijn of haar voetstuk. Bedrijven die jarenlang beurslieveling zijn, zoals , blijken opeens een . Reputaties worden door oude en media aan flarden gescheurd. CEO’s worden eerder ontslagen dan , regeringen zitten minder vaak de rit uit. Nog steeds geldt: vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard.

In hoeverre kan reputatiemanagement helpen? Youp van ’t Hek, reputatiewatcher bij uitstek, schreef er over: “Ik genoot met volle teugen van het interview met de gevallen baas van Amarantis, ene Bertje Molenkamp in Het Parool. Wat een aandoenlijke droeftoeter. Hij gaf het interview in het bijzijn van een reputatiedeskundige. Een wat? Een reputatiedeskundige!”

Diverse vertegenwoordigers van en zijn positiever over wat reputatiedeskundigheid vermag. Om daarin mee te gaan helpt een scherpe begripsafbakening – en dat is een uitdaging, zoals met meer begrippen in de sociale wetenschap.

Enkele dominante interpretaties op een rij:
1. Volgens is reputatie “(goede) naam, faam”
2. Shakespeare’s beschrijft hoe de idealistische Cassio reputatie ziet als “het onsterfelijke deel van mij” waarop de cynische Iago antwoordt dat reputatie “een ijdele en valse voorstelling van zaken is, vaak gewonnen of geronnen zonder goede reden”
3. Abraham Lincoln, die de heeft de beste president van de VS aller tijden te zijn, nuanceerde de waarde van reputatie als volgt: “Character is like a tree and reputation like a shadow. The shadow is what we think of it; the tree is the real thing. “
4. Volgens het kan je in de "reputation economy" tegenwoordig niet meer werken zonder een sterke reputatie.

Naast uiteenlopende definities is ook lastig dat reputatie vaak gebruikt wordt in plaats van: , perceptie en . Laten we voor het gemak de definitie op Wikipedia aanhouden: reputatie is een kwestie van . Welke argumenten pleiten dan voor en tegen het van deze perceptie?

Voor:
1. Reputatie kan werken als tegen slechte publiciteit en als voor klanten en talent: een goede reputatie wil iedereen dus wel.

2. Kompasfunctie; je reputatie waar je staat in de samenleving. Ook al betreft reputatie “slechts” perceptie: feelings are facts / perception is reality – en reputatiemeting geeft daar kijk op. In zegt dr Wim Elving: “reputatie is een van de zeer belangrijke graadmeters van organisationeel succes”.

3. Reputatie kan je sturen: ! Volgens professor reputatiemanagement bepaalt de CEO de helft van het reputatiesucces, de medewerkers de andere helft.

Tegen: het begrip is…
1. …glibberig: heeft het niet meer zin te focussen op tastbaarder zaken als relaties en resultaat als reputatie zo veranderlijk kan zijn als het weer?
2. …subjectief: geen reputatieranking is hetzelfde. Voorbeeld: in 2012 is de UvA volgens de ene ranking de en volgens de andere de Universiteit van Nederland.
3. …onduidelijk qua oorzaak en gevolg: “Fame & Fortune” gaan vaak samen, maar wat is kip en wat is ei? Academische en geven geen uitsluitsel, ook al is de dat reputatie leidt tot succes herhaaldelijk gewekt.

Ook met de nieuwste wetenschappelijke inzichten is het de vraag of we meer weten dan de eeuwenoude inzichten die reputatiemanagement wellicht het best samenvatten: Onbekend maakt onbemind, en Wie goed doet goed ontmoet.

FOTO: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie