Rechtbank: 'KLM doet aan greenwashing'

De luchtvaartmaatschappij schetste een veel te rooskleurig beeld van onder meer de effecten van het gebruik van duurzamere brandstof.

KLM-toestel wordt afgetankt
Shutterstock

KLM heeft met diverse groene claims in reclames consumenten misleid, oordeelt de rechtbank in Amsterdam. De luchtvaartmaatschappij schetste in het verleden volgens de rechters ‘een te rooskleurig beeld’ van de gunstige effecten van bijvoorbeeld bosprojecten en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof. Zulke maatregelen ‘verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is’, staat in het vonnis.

De zaak over greenwashing door KLM was aangespannen door de stichting Fossielvrij NL. De milieuorganisatie stoorde zich eraan dat het bedrijf de indruk wekte dat je ‘kunt vliegen zonder de klimaatcrisis te verergeren’.

Waarschuwing niet verplicht

KLM is inmiddels gestopt met de reclames waar de zaak om draaide. Rectificatie hoeft daarom niet. Ook mag het bedrijf wel reclame blijven maken voor vliegen. Als daarin claims voorkomen over CO2-reductie, moeten die ‘eerlijk en concreet’ zijn, benadrukken de rechters. Een algemene waarschuwing dat de huidige luchtvaart niet duurzaam is, wordt niet verplicht.

In de zaak ging het niet zozeer om straffen of schadevergoedingen, maar om een principieel oordeel van de rechtbank, een zogeheten verklaring voor recht. Daar hebben de eisers hun zin in gekregen: de rechtbank vindt diverse reclames waarin KLM suggereerde dat vliegen duurzaam kan zijn onrechtmatig.

Hetzelfde geldt voor beweringen over producten voor 'CO2-compensatie'. Reclames waarin werd gesuggereerd dat zo'n product ‘daadwerkelijk een deel van het klimaateffect van vliegen vermindert, absorbeert of compenseert’ zijn misleidend en onrechtmatig.

Groene marketing

Hiske Arts van Fossielvrij NL noemt de uitspraak ‘een enorm belangrijke overwinning in de strijd tegen greenwashing’. De rechtbank ‘had niet duidelijker kunnen zijn’, zegt ze. ‘Bedrijven mogen niet beweren dat ze gevaarlijke klimaatverandering aanpakken, als ze in werkelijkheid de crisis aanwakkeren.’ De groene marketing van KLM omschrijft Arts als een poging om ‘het grote publiek en politici in slaap te sussen’. Daar heeft de rechter ‘gelukkig een stokje voor gestoken’.

KLM benadrukt dat het al ‘belangrijke stappen’ heeft gezet om de communicatie over duurzaamheid ‘eerlijk en transparant’ te maken. Het bedrijf is blij dat de rechtbank in het algemeen wel communicatie over verduurzaming toestaat. Ook noemt KLM het goed dat de rechtbank ‘meer duidelijkheid geeft’ over de manier waarop dat kan.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie