Premium

‘Radio 538 heeft onrust over zichzelf afgeroepen’

Veel blijvende schade op het merk zal het volgens kenners niet hebben. ‘Luistercijfers zijn slow business’.

‘We mogen weer! Na een jaar zonder grote evenementen pakt Radio 538 op zaterdag 24 april groots uit met 538 Oranjedag!’

Vol enthousiasme kondigde de radiozender het Fieldlab-oranje-evenement vorige week aan. Het zou het grootste Fieldlab-evenement van Nederland worden tot nu, maar de gemeenteraad van Breda zette na de commotie van afgelopen weekend een streep door de vergunning.

Er was toestemming vanuit de ministerraad, de gemeente Breda wilde gaststad zijn en er stonden vele andere Fieldlab-events op de agenda. Gezien de animo voor eerdere evenementen in de Ziggo Dome en op het evenemententerrein in Biddinghuizen voorzagen de organisatoren dus in eerste instantie geen onoverkomelijke issues. Ze leken niet berekend op massaverontwaardiging die vorm kreeg in de petitie ‘Met 538 de zorg geminacht’ die inmiddels 367.899 keer werd ondertekend.  

Volgens Jos Govaart, oprichter en directeur van het Rotterdamse pr-bureau Coopr en Bredanaar van huis uit, heeft de rommelige en ‘onnavolgbare communicatie’ bijgedragen aan de ontstane onrust. De framing van Radio 538 speelt daarin een belangrijke rol, vindt Govaart. ‘De zender zegt in een reactie wel dat het de ontstane situatie betreurt, maar het heeft de Oranjedag zelf neergezet onder de slogan: ‘We mogen weer’. Het is vooral als een feest gebracht, en niet als experiment. Ik zou verwachten als dit een belangrijke test is, er duidelijk wordt gemaakt waarom het zo noodzakelijk is dat er 10 duizend mensen bij elkaar komen. Hoe gaat dat ons helpen? Dat is door geen van de partijen verteld.’

Het evenement heeft daarmee zijn eigen oppositie van grote partijen georganiseerd. Niet alleen van de zorg en het ziekenhuis, maar ook de grote horecalobby van Breda, die ook landelijk leidend is. Govaart: ‘Die zegt: “Je gaat om de hoek zo’n megafestijn organiseren, zonder ons te betrekken en steekt een grote middelvinger naar ons op”. Ze hebben er ook niets aan, er is geen perspectief voor de horecasector door deze fieldlab.’

Govaart gaf de gemeente Breda en Radio 538 maandagmiddag - voordat er een besluit was genomen - het advies is het evenement simpelweg af te blazen. Er valt weinig mee te winnen, stelt hij. ‘De test kan misschien gezondheidskundig goed verlopen, maar dan nog: je zet 10 duizend mensen bij elkaar die een jaar geen feest hebben gevierd. Die gaan drinken, die gaan los: dat gaat onherroepelijk gezeik opleveren. Ik zou zeggen: richt je energie op wat er wel weer kan, en dan passend in het perspectief van de stappen die we moeten ondernemen om terug naar normaal te gaan. Doe het vooral niet zo massaal, want dat levert gedoe op en erg veel weerstand.’

Een woordvoerder van Radio 538 zegt in een nagekomen reactie*: 'De keuze voor het bezoekersaantal is niet aan de gemeente Breda of Radio 538. Fieldlab Evenementen heeft toestemming van het kabinet gekregen voor opschalingstesten met een hogere bezoekerscapaciteit. De onderzoeken zijn gericht op het testen van de voorwaarden waaronder veilig de 1,5 meter kan worden losgelaten in verschillende sectoren. De onderzoeken kennen als centrale vraag of de maatregelen, zoals die bij de eerdere pilots zijn ingevoerd en goed zijn gebleken, ook werken bij een verhoogde capaciteit.'

Merkcampagne

Kenners denken dat de schade voor 538 ondanks de commotie beperkt zal blijven. ‘Luistercijfers zijn slow business’, zegt Rogier Bruggeman van mediabureau Zigt. ‘Ik kan me niet voorstellen dat dit een dip voor 538 zou betekenen.’  

De zender lanceerde vorige week de merkcampagne Radio=538, die draait om de DJ’s van de zender en het maken van herinneringen. Moet Radio 538 deze campagne, waarin ook beelden van eerdere oranjefeesten zijn opgenomen, nu uitstellen?  

Strateeg Stephan Alspeer zegt : ‘Als ik zo’n afweging moet maken, begin ik altijd bij de data, wat zeggen die? Er zijn ruim 350.000 mensen die de petitie hebben ondertekend, maar er waren ook een miljoen mensen die een ticket wilden kopen voor het evenement. Daar kun je niet zoveel uit afleiden. Door beide groepen heen lopen verschillende lijnen; mensen die direct geconfronteerd zijn met lijden door corona, ondernemers, mensen in de zorg.’

De conclusie van Alspeer zou waarschijnlijk zijn: zet de campagne gewoon door. ‘Je moet altijd je oog op de bal houden. Het speelveld om je heen verandert voortdurend.’

'Onze merkcampagne staat los van 538 Oranjedag. Wanneer Nederland deze zomer steeds verder opengaat is het tijd voor nieuwe herinneringen, met elkaar en voor elkaar, dat staat centraal. De campagne laat een totaal beeld zien waar 538 om bekend staat en deze campagne zal de hele zomer te zien zijn', aldus de woordvoerder van Radio 538. 

De out-of-home-campagne had een looptijd van een week en zou dinsdag hoe dan ook uit de abri’s en mupi’s verdwijnen, bevestigt het mediabureau. Een outdoor-campagne waarbij tijdens het evenement live werd geschakeld met abri’s was om een andere reden al geannuleerd.

*Dit artikel is geupdate met een reactie vanuit Talpa Network

Radio=538 campagne
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie